Kirjoittaja Aihe: Etu- ja takarattaista  (Luettu 98568 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Arska

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 21
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #210 : Helmikuu 11, 2011, 13:42:19 ip »
Mulla menossa tonniärrässä toinen paketti 520-sarjaa sekalaisessa katuajossa ja rääkreississä ovat saaneet kenkää aivan huolella. Ja alurattailla. Väittäisin että kestää kun vaan huolehtii rasvauksen ja pesukin auttaa sillointällöin. En taida 530 enää laittaakkaan.
Jaa niin onko mitään vastaavaa hyötyä? -no ei varmasti vielä kuuhun mennä..
katuniilo

Poissa Birke

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #211 : Helmikuu 11, 2011, 14:46:59 ip »
Itsellä kilogixxerissä -1 edessä ja ensi kesäksi ajattelin kokeilla vielä +2 taakse. Kusiaisessa oli -1/+1 ja muuttui niillä huomattavasti pirteämmäksi. Tonnisessa on huomattavasti enemmän löylyä konessa, joten saattaa hauskuuskerroin mennä potenssiin x  :)
Vink vink löytyy myös ostoilmoitus 44-takasesta...

Poissa FinnisHerr

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #212 : Huhtikuu 13, 2011, 21:15:56 ip »
Osaako kukaan sanoa että riittääkö vakioketjussa pituus jos laittaa taakse 2 piikkiä isomman rattaan? Tarkoituksena siis jättää eturatas vakioksi ja muuttaa vain takaratasta isommaksi. Pyöränä on 1000 k8.
Suzuki GSX-R 1000 k8
Suzuki GSX 1100T 1986

Poissa Jani

  • G#4
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 894
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #213 : Huhtikuu 13, 2011, 22:49:35 ip »
Osaako kukaan sanoa että riittääkö vakioketjussa pituus jos laittaa taakse 2 piikkiä isomman rattaan? Tarkoituksena siis jättää eturatas vakioksi ja muuttaa vain takaratasta isommaksi. Pyöränä on 1000 k8.


Riittää  O0
Ex 750 K6
Ex 1000 K7
Ex Busa K8
Ex 1000 K9
Speed Triple 2011

Poissa Jimi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #214 : Huhtikuu 29, 2011, 14:02:00 ip »
Vaihdoin itelleni kiloseen tän maagisen -1 +2 kombon ja itkin onnesta kun ajoin kotiin  smitten

Poissa qiqseri

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #215 : Toukokuu 25, 2011, 19:41:57 ip »
Mikähän mahtaa olla vakio ratastus tuommosessa -04 k4 600 gigsussa? Ajatuksena ollut laittaa -1/+2 väleillä-- mites kun nyt on nuo vakio ketjut niin riittääkös niissä mitta vai pitääkö/ kannattaako ne uusia ja passaako ne nyt vai mikäs tämä jakojuttu oikein on?? Auttakkee tyhmää! 2funny

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3355
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #216 : Toukokuu 25, 2011, 20:03:33 ip »
Mikähän mahtaa olla vakio ratastus tuommosessa -04 k4 600 gigsussa? Ajatuksena ollut laittaa -1/+2 väleillä-- mites kun nyt on nuo vakio ketjut niin riittääkös niissä mitta vai pitääkö/ kannattaako ne uusia ja passaako ne nyt vai mikäs tämä jakojuttu oikein on?? Auttakkee tyhmää! 2funny

Vakiot on 16/45 https://www.motomummy.com/store/pages.php?pageid=1

Yleensä suositellaan vaihtamaan koko paketti ketju&rattaat, mutta jos ketjulla ei ole hirveästi kilsoja takana/hyvässä kunnossa niin uutta ratasta vanhojen tilalle ja kovaa ajoa.
Ketjujen mitta riittää hyvin tolle muutokselle. Speedohealer kannattaa hankkia samalla niin et kelaa ylimääräisiä kilsoja mittariin O0
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 25, 2011, 20:05:20 ip kirjoittanut JuhaK »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3355
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #217 : Heinäkuu 06, 2011, 11:20:17 ap »
Mikähän alkaa olemaan max. koko takarattaalle ratakäyttöön. Vakio on 42 ja nyt on 46. Tän hetken ratastuksella -1/+4 ei tarvi kutosta lyödä radalla. Hyllyllä kyllä odottelee jo -2 eturatas, mutta ei taida sekään vielä riittää ja ajattelin jos sitä taakse hankkisi vielä pelkästään rataa varten esim. 48 piikkisen. Mutta meneekö se jo liian isoksi ???
Jossain vain oli muistaakseni juttua antisquat jutuista ja se liittyy rattaiden kokoon/ketjulinjaan jne.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Vuorela

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 28
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #218 : Heinäkuu 06, 2011, 12:11:54 ip »
Mikähän alkaa olemaan max. koko takarattaalle ratakäyttöön. Vakio on 42 ja nyt on 46. Tän hetken ratastuksella -1/+4 ei tarvi kutosta lyödä radalla. Hyllyllä kyllä odottelee jo -2 eturatas, mutta ei taida sekään vielä riittää ja ajattelin jos sitä taakse hankkisi vielä pelkästään rataa varten esim. 48 piikkisen. Mutta meneekö se jo liian isoksi ???
Jossain vain oli muistaakseni juttua antisquat jutuista ja se liittyy rattaiden kokoon/ketjulinjaan jne.

Välitykset valitaan yleensä mutkista lähtemisen mukaan, ei niinkään sen mukaan että joka radalla saisi kaikkia vaihteita käytettyä. Muistaakseni Wehnä jutteli moottoriliiton/srra:n leirillä keväällä, että sopivat välitykset olis semmoiset että päästään suurimmasta osasta mutkia kolmosella pihalle ja neloselle vaihdetaan kun ollaan saatu pyörä suoralle pystyyn tai vähän sen jälkeen. Hitaimmissa kuten Kemoran kahvilan mutka ja Alastaron las palmas sekä kahvilan mutkat sitten käytetään kakkosta lähtemiseen. Kaikkiin mutkiinhan ei yleensä saa sopivaa välitystä haettua, joten homma on jonkinmoinen kompromissi. Itse ajan kilosella 15-45 väleillä jolloin kemoralla ei kakkosta tarvitse kuin kahvilan mutkasta lähtemiseen ja vitonen riittää katsomosuoralla. Komosellakin kerkiää kyllä kahvilan mutkasta ulos, eikä tarvitse kaiteeseen keulimista niin pelätä.

48 takarissaa olen nähnyt joissain kuussatkuissa käytettävän. -2/+6 välit kuulostaa melko lyhyiltä. Huiput jää johonkin reiluun pariin sataan? Pidemmillä välityksillä on helpompi hakea avauksia ja muuta ajotekniikkaa kohdalleen, kun ei tarvitse koko aikaa vaihteiden kanssa pelata ;).
GSX-R1000 K5 Kilvetön ycc#69 RIP - Kilpuri hakusessa

RR aiheinen blogi

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3355
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #219 : Heinäkuu 06, 2011, 12:31:43 ip »
Niin, jäi sanomatta, että perimmäisenä tarkoituksena on saada välitys sellaiseksi, että kakkosella pääsisi kunnolla ulos hitaista mutkista. Tällä hetkellä kakkonen on liian pitkä juurikin mainitsemiisi kurveihin, mutta ykköselle asti ei viitsi heittää kun haluaa vähän sääliä laatikkoa :) Nykyisillä väleillä menee aika tarkalleen 251 km/h, pitää nyt eka kokeilla miten -2 vaikuttaa edessä ja sitten hankkia isompaa takaratasta kun se ei ilmeisesti vielä mene liian isoksi.

Noilla kilosilla se ei ole ihan niin justiinsa mikä pykälä on sisässä, mutta tästä ei oikein löydy vääntöä alhaalta kun on leikitty nokilla ja ajoituksilla ;D
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Freed

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 155
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #220 : Heinäkuu 16, 2011, 09:51:11 ap »
Heittäkääs nyt tiukkaa ohjetta tulemaan. Olen aivan hukassa millaiset ketjut ja rattaat tulisi hommata. Pyörä K7 1000:nen ja olen ajatellut väleiksi -1+2, kait noillakin voi matkaa ajella? Mistä tilata ketjut + rattaat? Millaiset ketjut? 520 vai 530? Ei mitään käryä mitä tuo tarkoittaa mutta kuitenkin. Ja minkä pituiset ketjut?
K7 1000

Poissa T

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #221 : Heinäkuu 27, 2011, 16:55:57 ip »
Kohta on omassa tonnisessa kiinni -2/ +2 yhdistelmä. Saa nähdä paraneeko mopo tommosella kombinaatiolla. Gearcommanderista katselin, että huiput kuitenkin edelleen 55:lla takanakilla 280 km/h ja 120 nopeudessa kierrokset n. 6000 rpm mikä ei kuulosta mun mielestä pahalta.

Poissa Laikkakone

  • G#17
  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 424
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #222 : Heinäkuu 28, 2011, 01:10:45 ap »
Heittäkääs nyt tiukkaa ohjetta tulemaan. Olen aivan hukassa millaiset ketjut ja rattaat tulisi hommata. Pyörä K7 1000:nen ja olen ajatellut väleiksi -1+2, kait noillakin voi matkaa ajella? Mistä tilata ketjut + rattaat? Millaiset ketjut? 520 vai 530? Ei mitään käryä mitä tuo tarkoittaa mutta kuitenkin. Ja minkä pituiset ketjut?
Kannattaa lukea ketju alusta asti. Ite en ainakaan lähtisi muuttamaan kilosessa 520:ksi katuajoon.
Hondamies

Poissa SMR

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 207
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #223 : Heinäkuu 28, 2011, 08:12:34 ap »
Kohta on omassa tonnisessa kiinni -2/ +2 yhdistelmä. Saa nähdä paraneeko mopo tommosella kombinaatiolla. Gearcommanderista katselin, että huiput kuitenkin edelleen 55:lla takanakilla 280 km/h ja 120 nopeudessa kierrokset n. 6000 rpm mikä ei kuulosta mun mielestä pahalta.

Ei ole kyllä -2/+2 kyllä huiput 280(josko tällä nyt mitään väliä onkaan). Kierroslukumittarit näyttää liikaa vrt todelliseen kierroslukuun, ja takarengas luistaa +250km/h nopeudessa 3-10km/h, se pitää huomioida.

Takarengas pyörii noilla välityksillä 261km/h 55 renkaalla rajoittimella(n.12600rpm). Eli huippu vajaa 260. Eiköhän siinäkin tarpeeks, jos ei lentokentälle lähde.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 28, 2011, 09:21:29 ap kirjoittanut SMR »
ZX12R Ninja B1

Poissa T

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #224 : Heinäkuu 28, 2011, 08:45:35 ap »
Takarengas pyörii noilla välityksillä 261km/h 55 renkaalla rajoittimella(n.12600rpm). Eli huippu vajaa 260. Eiköhän siinäkin tarpeeks, jos ei lentokentälle lähde.

Olet oikeassa, mulla oli väärä kierroslukuarvo rajottajassa. Eli huiput siis siinä 260 km/h paikkeilla. Pitäis riittää meikäläiselle, kun ei oo tarkotus mennä ajeleen lentokentälle kovia nopeuksia.

Poissa hp750

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 13
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #225 : Heinäkuu 29, 2011, 13:31:25 ip »
Jännästi muuttuu mieli kesän aikana, kun ostin seiskapätkän tuntu se repivän ihan tarpeeksi... Nyt parin kuukauden jälkeen pitää varmaan laittaa -1,+2 rattaat itsekin  >:D
GSX-R 750 SRAD

Poissa vipaanan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #226 : Syyskuu 27, 2011, 19:19:26 ip »
Tarkoitus olisi tässä talven aikana tilata uudet ketjut ja rattaat.  Mopona on 1000 K9 ja muistaakseni siinä on vakiona 17/42 rattaat ja 530 ketju...korjatkaa jos olen väärässä. Ajatuksena olisi laittaa -1/+2 välit ja säilyttää ketju vakio 530:senä. Suosituin kombo näyttää olevan juuri tuo -1 eteen ja +2 taakse, mutta toimiiko se K9:ssä...kokemuksia? K8:ssa toimii ainakin hyvin, mutta siinähän taisi olla vakiona piikkiä isompi takaratas eli 43. Ketju suosituksia otetaan myös samalla vastaan.

Poissa vipaanan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #227 : Syyskuu 28, 2011, 08:37:30 ap »
Suosituin kombo näyttää olevan juuri tuo -1 eteen ja +2 taakse, mutta toimiiko se K9:ssä...kokemuksia?

Toimii. Mulla vakiot ja Janilla toi kombo, niin vaihdettiin mopoja kesken lenkin ja kyllä tuntu ihan eri planeetalla olevilta vehkeiltä. Molemmilla siis K9:sit.

Miltäs toi pyörä käytännössä tuntu, oliko kovinkin levoton, repivä tai hyvä/huono ajaa? Mites tuo kombo vaikutti kierroslukemiin, huutiko pahasti? Tekis kyllä mieli laittaa tuo maaginen kombo, mutta vituttaa alkaa säätää sen speedohealerin kanssa. Sittenhän se menis suht kivuttomasti jos sais jostain valmiit korjauskertoimet. Onkohan pahakin homma tuon SH:n asennus ja säätö?

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1077
  • GSX-R
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #228 : Syyskuu 28, 2011, 08:52:16 ap »
Tekis kyllä mieli laittaa tuo maaginen kombo, mutta vituttaa alkaa säätää sen speedohealerin kanssa. Sittenhän se menis suht kivuttomasti jos sais jostain valmiit korjauskertoimet. Onkohan pahakin homma tuon SH:n asennus ja säätö?

SH on helppo asentaa ja säätää, mittarivirhe Y-K8 on ollut kaikissa 6% vakiorenkaalla ja siihen välityksestä tuleva muutos lisää. SH:n johto kannattaa vetää ihan omaa linjaa eikä niputa sitä muihin johtoihin ettei anna häiriötä, varsinkin johdot joissa kulkee sykkivää pulssia aiheuttavat ongelmia. Myöskin pieni välimatka muihin mahdollisiin elektronisiin laatikoihin on hyväksi.
Nämä eivät ole SH:n ongelmia vaan pätee ihan kaikkiin sähkölaitteiden asennuksiin alkaen tulpanjohtojen linjauksista V8 mootoreista joissa samalle puolelle tulee peräkkäiset kipinät eli johto muodostaa ympärilleen magneettikentän.

Tieto luo tuskaa :(

Omassa K7 1000 on 16/45 ja K5 1000 on 16/47 (rajoitin 248 kmh teoreettista nopeutta josta luisto takapyörältä vähennetään )

Poissa vipaanan

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #229 : Syyskuu 28, 2011, 15:20:23 ip »
Kiitoksia vastauksista. Täytyy kait sitä sitten ottaa tuo ketjun ja rattaiden vaihto projekti tässä alle ja yrittää leikkiä tuon tuon SH:n kanssa...saa nähdä miten jätkän käy...yleensä minä ja nuo elektroniset laitteet ei päästä samalle aaltopituudelle. Kaikkea kivaa ostettavaa sitä olisi mopoon tarjolla, mutta ei puutu kuin raha...pienestäpä se jää kiinni.

Poissa laatite

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 203
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #230 : Syyskuu 28, 2011, 19:23:26 ip »
Mistä maasta/liikkeestä noi ketjut ja rattaat kannattaa tilata? Tarkoitus olis kans lyhentää välejä sekä samalla vaihtaa pidemmät ketjut tässä talven aikana. Sen tiedän etten suomesta ainakaan hanki. Mut jos jollain on joku edullinen mesta niin vinkkiä kiitos :)
R6R

Poissa epa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 1
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #231 : Kesäkuu 09, 2012, 15:19:15 ip »
Osaako joku sanoa kun tilasin eteen 16 hampaisen rattaan niin otettuani vakiorattaan pois niin siinä vakiorattaan reunalla oli ns. kumit jotka kiersivät rattaan ympäri. Onkohan kyseessä joku ääntä hiljentävä ominaisuus vai mikä ? Ja voinko tuon uuden tilaamani rattaan laittaa paikalleen, vaikka siinä ei niitä kumeja ympärillä olekkaan ?

Poissa rappis

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 143
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #232 : Kesäkuu 10, 2012, 12:21:03 ip »
Osaako joku sanoa kun tilasin eteen 16 hampaisen rattaan niin otettuani vakiorattaan pois niin siinä vakiorattaan reunalla oli ns. kumit jotka kiersivät rattaan ympäri. Onkohan kyseessä joku ääntä hiljentävä ominaisuus vai mikä ? Ja voinko tuon uuden tilaamani rattaan laittaa paikalleen, vaikka siinä ei niitä kumeja ympärillä olekkaan ?
voit laittaa !

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #233 : Kesäkuu 12, 2012, 19:11:34 ip »
Menisköhän 46 piikkinen takarissa(+3) tonniseen kooseiskaan vakio ketjuilla?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa Pikku_Paha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 93
  • '94rw "time machine"
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #234 : Kesäkuu 13, 2012, 12:48:38 ip »
Kellään tietoa missä saisi teetettyä rattaita mallin mukaan? Mielellään jostain pk-seudun nurkilta?  8)
Päk ty peisiks eli Suzuki GSX-R 750 '94 :D

Entisiä:
Suzuki GSX-R 1000 K3 "10,218 / 232,56 km/h"
Yamaha XT660X '05 "13,731 / 147,78 km/h"
Suzuki GSX-R 750 '99 "10,643 / 215,15 km/h"
Suzuki GSX-R 750W '94 "11,630 / 191,29 km/h"

Poissa Hurja

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 180
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #235 : Kesäkuu 13, 2012, 14:23:08 ip »
Tuli vain mieleen, että onkohan ne teetetyt rattaat oikein työkaluterästä vai ihan perus mustaa yleensä?

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #236 : Kesäkuu 15, 2012, 18:49:55 ip »
46 takarissa tilattu,saas kattoo kummonen trialpyörä tuosta tulee.
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa JVatanen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
  • GSX-R 750 K8
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #237 : Tammikuu 17, 2017, 13:30:04 ip »
Mitkäs välit on vakiona 750 k8? Ja mitä suosittelette väleiksi kyseiseen pyörään jossa yoshin koko putki ja pc sekä speedohealer? Nyt pyörä talvitelloilla niin en pysty tarkistamaan välejä, tosin ei taida olla alkuperäiset välit tällähetkellä.


Poissa Tomppa82

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 23
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #238 : Tammikuu 17, 2017, 14:40:30 ip »
Mitkäs välit on vakiona 750 k8? Ja mitä suosittelette väleiksi kyseiseen pyörään jossa yoshin koko putki ja pc sekä speedohealer? Nyt pyörä talvitelloilla niin en pysty tarkistamaan välejä, tosin ei taida olla alkuperäiset välit tällähetkellä.

Tuolta löytyy:

http://www.gearingcommander.com/

Riippuu ihan mitä pyörältä hakee...jos ratailee niin sitten tiuhempaa välitystä.

Poissa JVatanen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
  • GSX-R 750 K8
Vs: Etu- ja takarattaista
« Vastaus #239 : Tammikuu 17, 2017, 16:39:03 ip »
Mitkäs välit on vakiona 750 k8? Ja mitä suosittelette väleiksi kyseiseen pyörään jossa yoshin koko putki ja pc sekä speedohealer? Nyt pyörä talvitelloilla niin en pysty tarkistamaan välejä, tosin ei taida olla alkuperäiset välit tällähetkellä.

Kävin katsomassa nykyiset välit, eli 16/49 :o Onko noissa mitään järkeä kaupunki/matkaajossa? Nämä välit siis laittanut edellinen omistaja. Vakiot siis 17/45.