Kirjoittaja Aihe: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys  (Luettu 4821 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maKe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2654
Varmaan moni muukin miettiny joskus että millä sais lämpöjä tiputettua hieman ajossa, ja tuulettimen aikasemmin pyörähtäminen, niin ettei kone hohda ihan punasena kun lämmöt huitelee yli 100c nurkilla ?


Mistähän sais jossakin 70-75c nurkilla aukeavan termarin, vai voikohan tuota vakiota tuunata sen verran että aukeais aikasemmin? Nythän tuo pitäis käytännössä service manualin mukaan aueta 82c tienoilla, ja lämmöt on nyt taas ajossa kun jumittuneen termarin puhdistin niin aikalailla 80-82c riippumatta mitä mönjää systeemissä kiertää (pelkkää vettä vai 50/50 seosta).

Flektikin ois kiva saada pörisee jossain 90c nurkilla ja sammumaan vaikka 85c, niin ei pelkillä vesillä ajettaessa tarvis huolehtia että vedet alkaa höyrystymään kiehumispisteen lähentyessä ja mopokin pysyis viileämpänä. Tuon pystys ECU flashilla muuttamaan, mutta tällä hetkellä onnistuu vain K5-K6 kilosten omistajilla.
Muihin peleihin joutuu odottamaan X verran aikaa että nettiin tungetaan euro mallin ecu binnejä jakeluun ja definition filuja, että läppärin kanssa pystys tekemään säätöjä. Simppeli on/off kytkin olisi helpoin mutta aikalailla turha kun sitä joutus räpläämään kokoajan, ja sitten kun käykin kaunis päivä ja unohtaa laittaa päälle sen niin hyvä homma. Muita vaihtoehtoja ei tule mieleen miten tuon toteuttaisi. Eli onkohan täällä kukaan kehittäny omaa ratkaisua, vai paahtaako kaikki yli 100c ruuhkissa ja kylillä ?
2011 Husaberg FS 570 superhypermegamoto
-------------------------------------------------------------------

Ex GSX-R 600 K6

Poissa lepi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 447
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #1 : Kesäkuu 15, 2009, 14:38:02 ip »
Hiukan OT, kaverin K7:ssa jää flekti pyörimään jos pyörä on sammutettu mutta lämmöt on "tapissa". Omassa K8:ssa ei näin tapahdu, onko näissä malleissa jotain eroja vai mistä tuo johtuu?
ex 750 K8

Poissa maKe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2654
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #2 : Kesäkuu 15, 2009, 14:59:37 ip »
Oho. Mihinkäs sitä tulikaan törmättyä?

http://www.dragrace.fi/catalog/product_info.php?products_id=12930

GSX-R 600 97-05   :( :( :(
2011 Husaberg FS 570 superhypermegamoto
-------------------------------------------------------------------

Ex GSX-R 600 K6

Poissa Poko

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2617
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #3 : Kesäkuu 15, 2009, 18:34:41 ip »
Hiukan OT, kaverin K7:ssa jää flekti pyörimään jos pyörä on sammutettu mutta lämmöt on "tapissa". Omassa K8:ssa ei näin tapahdu, onko näissä malleissa jotain eroja vai mistä tuo johtuu?

En tiedä. Itelläki flekti tossa K6 sammuu heti kun pyöräki...
#1 Foorumin nopein ;)

Poissa maKe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2654
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #4 : Kesäkuu 15, 2009, 18:40:11 ip »
Hiukan OT, kaverin K7:ssa jää flekti pyörimään jos pyörä on sammutettu mutta lämmöt on "tapissa". Omassa K8:ssa ei näin tapahdu, onko näissä malleissa jotain eroja vai mistä tuo johtuu?

En tiedä. Itelläki flekti tossa K6 sammuu heti kun pyöräki...

Sammuu mullakin jos virrat ottaa pois päältä. Mutta heti kun pistää virrat päälle flekti pohisee niin kauan kunnes lämmöt tippuu alle 98c.
2011 Husaberg FS 570 superhypermegamoto
-------------------------------------------------------------------

Ex GSX-R 600 K6

Poissa Poko

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2617
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #5 : Kesäkuu 15, 2009, 18:43:52 ip »
Hiukan OT, kaverin K7:ssa jää flekti pyörimään jos pyörä on sammutettu mutta lämmöt on "tapissa". Omassa K8:ssa ei näin tapahdu, onko näissä malleissa jotain eroja vai mistä tuo johtuu?

En tiedä. Itelläki flekti tossa K6 sammuu heti kun pyöräki...

Sammuu mullakin jos virrat ottaa pois päältä. Mutta heti kun pistää virrat päälle flekti pohisee niin kauan kunnes lämmöt tippuu alle 98c.

Sama juttu. Ja lämmöt on siellä 82astees, kaverin R6 aina 10 astetta vähemän kun gixxussa knuppel2
#1 Foorumin nopein ;)

Poissa maKe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2654
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #6 : Heinäkuu 04, 2009, 00:24:30 ap »
Onko kukaan kokeillu porata pieniä reikiä siihen termariin? Jotain millin suuruisia vaikka pari-kolme kipaletta?
2011 Husaberg FS 570 superhypermegamoto
-------------------------------------------------------------------

Ex GSX-R 600 K6

Poissa Tommi

  • G#15
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 956
    • The Slow And Pathetic
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #7 : Heinäkuu 04, 2009, 00:25:12 ap »
Hiukan OT, kaverin K7:ssa jää flekti pyörimään jos pyörä on sammutettu mutta lämmöt on "tapissa". Omassa K8:ssa ei näin tapahdu, onko näissä malleissa jotain eroja vai mistä tuo johtuu?

En tiedä. Itelläki flekti tossa K6 sammuu heti kun pyöräki...

Sammuu mullakin jos virrat ottaa pois päältä. Mutta heti kun pistää virrat päälle flekti pohisee niin kauan kunnes lämmöt tippuu alle 98c.

Sama juttu. Ja lämmöt on siellä 82astees, kaverin R6 aina 10 astetta vähemän kun gixxussa knuppel2

Gixxu onki kuumint hottii...   smitten

Poissa TRD

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 116
    • Only Fast motorsport
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2009, 12:24:56 ip »
Mikä painelukema jäähdyttäjän korkissa lukee? Normaalistihan pyörissä ei kiehumista tapahdu ennen kuin 120 asteen jälkeen hieman riippuen mikä paine jäähdytysjärjestelmässä on. Tänä vuonna rr kilpureissa varsinkin R1 ollu lämpöjen kanssa ongelmia. Eli kun ajetaan rataa torvi auki pidempään ja sitten kun tullaan parkkiin niin alkaa pelit keittää.
Käytännössä termostaatin poistokaan ei kovin paljoa asiaan ole auttanut. Flektin pyörittäminen varmaan auttaa, mutta kyllä nykypyörä saa lämmetä sinne 110 asteen tuntumaan. Ei monessa flekti käynnistykkä ennen ku jossain 108 asteessa. Osien toleranssit, valmistusmateriaalit yms. vaikuttaa aika paljon miten kuumaks voi päästää. Pelkkä flektin aikaistaminen ei mielestäni varsinaisesti ongelmaan auta koska jäähdytysnestettä pitäisi jollain kierrättää taikka muuten jäähtyy vaan syyläri ja flektiä pitäisi sammuttamisen jälkeen pitää aika kauan päällä. Ja se flekti vie tehoja :)
Eihän 400cc crossipyörässäkään ole flektiä eikä lauharia. Jäähdytysnesteen tilavuus about 1l ja viritysasteeltaan aika vastaava. Ei ne silti kiehu vaikka ajonopeudet on pieniä. Mulla ktm muistaakseni 1,2-1,4 barin korkki.
No meni osittain off topic mut kuitenkin.
Mopoilua vuodesta 2006

Poissa maKe

  • Hero Member
  • *****
  • Viestejä: 2654
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #9 : Elokuu 20, 2009, 21:35:56 ip »
Jep luovin ite jo tosta termari jutusta. Eiköhän ne Suzukilla tiedä minkä lämpösenä nää saa käydä.  O0
Muistan vaan kultasilta 2T ajoilta kun sai piikki aprilian lämmöt sinne 55-60c tietämiin niin tehoa oli perkeleesti. Heti yli 60c ja tehot tippuu ku lehmän häntä, ja useimmilla kavereilla kun eivät huoltaneet paskaakaan vehkeitä niin lämmöt 80+ ja siinähä vaihtelivat mäntiä ja pyttyjä joka kesä.

Sähkönen vesipumppu ois pro ja jatkuva syöttö kiinteällä paineella ilman kierroksista riippuvuutta. Tuo omahan pumppu pyörii sitä mukaa paljonko kierroksia taulussa, ja tyhjäkäynnillähän siellä ei virtaa paljoa mitään vettä. Näytti olevan joissakin drag gixuissa sähköstä vesipumppua ja isolohko rr peleissä mitä netistä tullu bongattua.
2011 Husaberg FS 570 superhypermegamoto
-------------------------------------------------------------------

Ex GSX-R 600 K6

Poissa TRD

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 116
    • Only Fast motorsport
Vs: Aikasemmin aukeava termostaatti / flektin aikasempi käynnistys
« Vastaus #10 : Elokuu 29, 2009, 01:06:04 ap »
Joo kiihdytyksessä tai rr pelissä saatetaan käyttää sähköistä vesipumppua lähdöissä aiheutuvan lämpökuorman, flektin puuttumisen takia ja sitten jos moottoria kierrätetään huomattavasti enemmän kuin mitä se vakiona kiertää. Kyllähän se pumppu saattaa kavitoida jossain vaiheessa. En tiedä miten ovat asian mitoittaneet moottoripyörässä. Veli venäläisethän tämän keksi virityskeinoina autopuolella joskus, että siivapyöriä kilpakäytössä kannattaa pienentää. Vesi kiertää paremmin kun ei kavitoi ja tehoa&herkkyyttä on enemmän :)
Mopoilua vuodesta 2006