Kirjoittaja Aihe: ECU flashaus  (Luettu 55155 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #60 : Helmikuu 26, 2015, 18:10:18 ip »
Toimisi se noinkin, tila vaan voi loppua kesken väli adapterilla, pitää tarkistaa, jotain vastapuoliakin tuolla Corsalla on. Myös "breakout box" olisi mahdollista tehdä.
Katoppa www.corsa-technic.com laita vaikka YV;llä viestiä mitä tarvitset, niin alkuviikosta voisin laittaa tilauksen. Pitää vaan miettiä tilauksen kokonais arvoa ettei jäisi tulliin jos mahdollista. Nopea toimitus tuolla on.
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 26, 2015, 18:12:50 ip kirjoittanut Jabe »

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #61 : Huhtikuu 09, 2015, 21:53:38 ip »
Sain tilauksen viimein tehtyä ja sain tavarat käsiin.
Nyt pitää vain jostain hommata 12VDC 2A virtalähde vielä, niin sitten pääsee ohjelmoimaan ihan pöydälläkin.

Laitan tarkempaa tietoa tuosta kun saan kaikki osat, mutta tiedot löytyy täältä jo valmiiksikin.

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #62 : Huhtikuu 12, 2015, 20:10:46 ip »
Nyt sain tuon pöytä ohjelmointi laitteen valmiiksi.


Tässä nyt pieni selostus mitä tarvitset ja miten se kytketään.
!! Ennenkuin aloitat, ymmärrä että teet tämän omalla vastuulla !!
Se että toimiiko tämä juuri sinun pyörästä löytyvän ecun kanssa, tulee sinun itse selvittää. Monessa mallissa toimii joten toivoa on. ;)

Tarvitset:
  • TTL-232R-5V USB-kaapelin (voi ostaa elektroniikka liikkeistä, tästä löytyy eri versioita, erona on onko liitin päässä vai ei, molemmat käy)
  • 12VDC 2A virtalähde
  • JAE MX23A34SF1 ecun liitin (musta)
USB-kaapelista löytyy 6-johdinta väreillä, musta, punainen, keltainen, oranssi, vihreä, ruskea. kuva
Näistä ruskeaa ja vihreää ei tarvita, joten suojaa ne.

Tästä löytyy ecun kytkentäkuva ja siihen onkin valmiiksi merkattu mihin mikäkin väri menee, mutta siinä on pari väriä tuplana, joten tarkkana.

ECU-liittimen kytkentä on seuraava:
  • ECU-liitin 7 - USB-kaapeli keltainen (TX, ohjelman ajoa varten)
  • ECU-liitin 17 - Virtalähde +12VDC (ECU syöttö)
  • ECU-liitin 24 - USB-kaapeli oranssi (RX, ohjelman ajoa varten)
  • ECU-liitin 28 - USB-kaapeli punainen (FWE, tämä syöttää 5V eculle, jolloin se siirtyy ohjelmointi tilaan)
  • ECU-liitin 34 - USB-kaapeli musta sekä virtalähde miinus (maadoitus/miinus, ECU syöttöä sekä USB-kaapelia varten)
Pari vinkkiä liittimen kasausta varten, purista liittimet johtimiin ensin, sitten pura ecu-liitin kuvan mukaiseksi ja työnnä johtimet taustalevyn ja tiivisteen läpi oikeisiin paikkoihin, tällä tavalla johtimet menevät paikalleen paljon helpommin itse sokkeliin.
Tarkkuutta tässä kohdin, ettei mene väärään paikkaan.
Virtalähteen johtimien ei kannata olla 0,75mm2 paksumpaa, muuten ne on hankala saada liittimeen kiinni, varsinkin maadoitus/miinus johon tulee kaksi johdinta.
Sokkelin kontaktipuolelta poistin tiivisteen, jolloin se on helpompi kytkeä ecuun, tiivistystä kun ei tarvita pöydällä.


Sitten ei muutakuin kokeilemaan... tältä sen sitten pitäisi näyttää kun ohjelmaa kirjoitetaan

Kuvassa Basic versio Renesas Flash Development Toolkit:sta, ohjelma on ladattavissa internetistä.
Tämä kaapeli toimii myös muissa ohjelmissa esim Woolich Racing Tuned sekä ECUEditor.
Huom!! Älä käytä eri ohjelmien .bin tiedostoja keskenään, jollet tiedä tarkkaan mitä olet tekemässä, osa on salattu joten jos sellaista koittaa ladata ecuun ilman oikeaa ohjelmaa, ecu voi vioittua pysyvästi !!

Niinkuin aina ecu ohjelmoinnissa, tietokone ei saa sammua, eikä ecun syöttö saa katketa, joten UPS on suositeltavaa!
Tämän takia suositellaan käytettäväksi kannettavaa tietokonetta mikä on kytketty virtalähteeseen, tässä tapauksessa pitää ottaa huomioon myös ecua syöttävä virtalähde!

Kuljetan tuota ohjelmointi johtoa mukanani ratapäivillä, joten pienet ecu muutokset onnistuu varikolla, esim rajoittimien poistoja (tre, huippunopeus) yms. YV:llä tavoittaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 13, 2015, 09:41:01 ap kirjoittanut Jabe »

Poissa marko_

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 1801
  • R1000 K4 Superbike B #21
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #63 : Huhtikuu 12, 2015, 22:31:13 ip »
"Huom!! Älä käytä eri ohjelmien .bin tiedostoja keskenään, jollet tiedä tarkkaan mitä olet tekemässä, osa on salattu joten jos sellaista koittaa ladata ecuun ilman oikeaa ohjelmaa, ecu voi vioittua pysyvästi !!"

Kerran kävi näin ja ecu meni jumiin niin sitten vaan fläshättiin uudestaan jaoikein niin alkoi toimia.
mut ei kannata kokeilla  O0 O0

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #64 : Huhtikuu 23, 2015, 08:44:51 ap »
Tuli sellane mieleen että askartelin piuhan 1000 k6 seen, mutta käykö sama piuha muihinki malleihin. piuha ja johotukset on tehty jenkkifoorumin ohjeilla tehty. tyhmä kysysmyt mut onpaha kysytty  ;D

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #65 : Huhtikuu 23, 2015, 12:01:49 ip »
Vain siinä tapauksessa että teet niihin muihin pyöriin johdotuksen samalla tavalla siihen yoshi liittimeen.
Eri malleissa on eroja johtosarjoissa tuon suhteen, jossain on enemmän johtoja valmiina ja jossain vähemmän ja jossain enemmän "tarpeettomia" johtoja mitä voi joutua poistamaan.
Lopputulema on se että tarvitset nuo RX, TX, FWE johtimet vähintään eculle asti ja tietysti samassa järjestyksessä.
Tuo jenkki ohje on mielestäni siinä tyhmä että pyörä ei ole sen jälkeen enää taaksepäin yhteensopiva, tuon olisi voinut hoitaa myös kahdella erillisellä liittimellä.

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #66 : Huhtikuu 23, 2015, 17:08:55 ip »
Kikkelis kokkelis ja sillee. Flashauksessa meni jotain vituiksi ja nyt herjaa FI C42.sta eli sytkän katkasijaa. kokeilin ajaa ohjelman uusiks, mutta sama lopputulos, tarkastin liittimen ja kaikki pitäs olla ok. mites tätä kannattas lähtee purkamaan?  :o :-[

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2119
  • Finnish Superbike #69
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #67 : Huhtikuu 23, 2015, 17:15:22 ip »
Kikkelis kokkelis ja sillee. Flashauksessa meni jotain vituiksi ja nyt herjaa FI C42.sta eli sytkän katkasijaa. kokeilin ajaa ohjelman uusiks, mutta sama lopputulos, tarkastin liittimen ja kaikki pitäs olla ok. mites tätä kannattas lähtee purkamaan?  :o :-[
Pistä avain lukkoon :) mulla lykkää ton koodin ku virrat napista ja avain irti. Siis ajonesto
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2015, 17:16:58 ip kirjoittanut Slowrider »

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #68 : Huhtikuu 23, 2015, 17:42:30 ip »
Ei oo muokattu sillein että sais virtoja päälle ilman avainta

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #69 : Huhtikuu 23, 2015, 18:00:58 ip »
Löyty katkasijasta kosketusvikaa. ilmeisesti pätkiny flashauksen aikana ja menny vituiks. Kokeilin uudestaan mutta tuloksetta.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 23, 2015, 18:04:52 ip kirjoittanut heinojo »

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #70 : Huhtikuu 23, 2015, 22:38:31 ip »
Sotku korjattu mutta nyt ei uppoo kaaliin että miten saan romriderilla muokatun bin,in ajettua ecuun kun ei toimi development toolkitilla ajettuna, mutta muokkaamaton toimii.  :-\

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #71 : Huhtikuu 23, 2015, 22:42:53 ip »
Sotku korjattu mutta nyt ei uppoo kaaliin että miten saan romriderilla muokatun bin,in ajettua ecuun kun ei toimi development toolkitilla ajettuna, mutta muokkaamaton toimii.  :-\
Kokeile vanhemmalla RomRaider versiolla, esim 0.5.6
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #72 : Huhtikuu 24, 2015, 11:23:41 ap »
Ok pitänee kokeilla. Onkos kellään tietoa mitä eroa 41G00 ja 41G50 välillä on, muutakuin että G50 on päivitetty versio.

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #73 : Huhtikuu 24, 2015, 21:25:48 ip »
Sotku korjattu mutta nyt ei uppoo kaaliin että miten saan romriderilla muokatun bin,in ajettua ecuun kun ei toimi development toolkitilla ajettuna, mutta muokkaamaton toimii.  :-\
Kokeile vanhemmalla RomRaider versiolla, esim 0.5.6
Ongelma oli juurikin siinä uudemmassa versiossa. Nyt toimii  O0

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #74 : Kesäkuu 11, 2015, 14:24:21 ip »
Tuli tossa mieleen että onkos kukaan tehny launch controlleria? Joskus kokeiltii dynossa että jopa k6 vaihtaa karttaa kytkin pohjassa. Eli se pitäs olla mahollista.

Poissa JaKo91

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 351
  • PSM 91
    • Sweet Cheek Racing Ry
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #75 : Kesäkuu 11, 2015, 18:21:49 ip »
Tuli tossa mieleen että onkos kukaan tehny launch controlleria? Joskus kokeiltii dynossa että jopa k6 vaihtaa karttaa kytkin pohjassa. Eli se pitäs olla mahollista.
Meillä on L0 1000 sellanen eculla tehty lähtöpärrä, vähän haastava on vaan perus kykän kanssa. Varsinkin vakiomittasena varmasti koittaa pystyyn. Lock-upin kanssa olis ku unelma.
PSM 91 TL 1000R (1755cc)

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #76 : Kesäkuu 11, 2015, 21:19:09 ip »
Siis pystyy tekemään lähtörajoittimen.
Lähes kaikista ecu ohjatuista suzukeista löytyy ainakin 4 karttaa, mode kytkimellä vakiona varustetuista 12 karttaa. Löytyy MS0 ja MS1 kartat ja niiden alta 2 tai 4 karttaa riippuen pyörästä.
Kierrostenrajoittimia voi olla useampia, mutta ainakin 2kpl löytyy kaikista, osassa myös vaihdekohtaisia rajoittimia.

E. Korjasin, tuli ihan puutaheinää kirjoitettua, eli vaihtaa neutraali kartalle kytkin pohjassa sekä vapaalla. Mikä lie kupla mennyt kun kirjoitin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2015, 06:09:31 ap kirjoittanut Jabe »

Poissa heinojo

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 80
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #77 : Kesäkuu 12, 2015, 10:44:06 ap »
Elikkä ymmärsinkö oikein että kytkin pohjassa käyttää vapaan karttaa. Eli jos laitan rajottimen vapaalvaihteell 4000rpm niin vois toimia

Poissa JaKo91

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 351
  • PSM 91
    • Sweet Cheek Racing Ry
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #78 : Kesäkuu 12, 2015, 18:05:11 ip »
Elikkä ymmärsinkö oikein että kytkin pohjassa käyttää vapaan karttaa. Eli jos laitan rajottimen vapaalvaihteell 4000rpm niin vois toimia

Teoriassa vois joo. Käytännössä en ole vakuuttunut onko muuta hyötyä kuin että voi kavereille näytellä, että on tällanen. Vakio kykällä kun siinä vain ei oikein ole mitään J:tä. Moni kisakuskikin kokeillu ja todennu että paremman lähdön saa ilman.
PSM 91 TL 1000R (1755cc)

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #79 : Kesäkuu 12, 2015, 21:43:29 ip »
Kyllä se karttakin varmaan vaihtuu, rajoitin ainakin vaihtuu kun kytkimen vetää pohjaan, tämä on tullut testattua useita kertoja. Ja silloin käyttää "neutral limiter" asetettua kierroslukua.

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #80 : Heinäkuu 05, 2015, 22:16:26 ip »
Täytyy tehdä tollainen K6-K7 600/750 ja K5-K6 1000 malleihin sopiva piuha niin saadaan kaverin mopo iskuun. Kiitokset ohjeista!  :beer:
Onko toi pinni 25 vain silloin, jos tekee mopoon kiinteän asennuksen? "The reset line is needed to restart the ECU software when you switch between normal and boot modes. "

ECU:n liitin on valmis ja lisäksi täytyy hankkia virtalähde ja USB piuha.


« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2015, 07:40:49 ap kirjoittanut Juha_K »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #81 : Heinäkuu 06, 2015, 08:05:22 ap »
Mulla ei ollut kiinteässä asennuksessa tuota resettiä, käytin virtalukosta virrat pois.

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #82 : Heinäkuu 06, 2015, 12:55:40 ip »
^Joo, ei sitä tarvi laittaa tohon.

Ylimääräinen johtosarja hyötykäyttöön.  ;D
Virtalähteelle piuhat ja noi kaksi johtoa Yoshi liittimeen niin se olisi siinä.




 2funny
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2015, 19:04:22 ip kirjoittanut Juha_K »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #83 : Heinäkuu 09, 2015, 20:10:56 ip »
^Hyvin saatiin flashattua kaverin K9 1000.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 10, 2015, 08:43:42 ap kirjoittanut Juha_K »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Simprider

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #84 : Heinäkuu 15, 2015, 21:17:18 ip »
Vaan ei taida onnistua L2 -> näin ainakin TT motorsport valitteli kun omani vein flashaukseen että toinen liitin on hävinnyt tjms ja flashaus ei onnistunut. Kun sopivia piuhoja ei ollut saatavilla niin ostin PCV:n vaikka kylläkin vasten tahtoani.

Onko tietoa kuka suomessa osaa säätää L3 boxin vai pitääkö ruveta Teemulle puhumaan Woolichin setin hankintaa?
MZ -> XX -> Busa k7 -> Busa k8 -> Million edition 1000

Poissa JaKo91

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 351
  • PSM 91
    • Sweet Cheek Racing Ry
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #85 : Heinäkuu 15, 2015, 21:34:38 ip »
Vaan ei taida onnistua L2 -> näin ainakin TT motorsport valitteli kun omani vein flashaukseen että toinen liitin on hävinnyt tjms ja flashaus ei onnistunut. Kun sopivia piuhoja ei ollut saatavilla niin ostin PCV:n vaikka kylläkin vasten tahtoani.

Onko tietoa kuka suomessa osaa säätää L3 boxin vai pitääkö ruveta Teemulle puhumaan Woolichin setin hankintaa?

Samin autopaja Espoo
PSM 91 TL 1000R (1755cc)

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #86 : Heinäkuu 16, 2015, 07:14:35 ap »
Vaan ei taida onnistua L2 -> näin ainakin TT motorsport valitteli kun omani vein flashaukseen että toinen liitin on hävinnyt tjms ja flashaus ei onnistunut. Kun sopivia piuhoja ei ollut saatavilla niin ostin PCV:n vaikka kylläkin vasten tahtoani.

Onko tietoa kuka suomessa osaa säätää L3 boxin vai pitääkö ruveta Teemulle puhumaan Woolichin setin hankintaa?
Sama bench harness menee K7-L4 1000, mutta L2 lähtien ei löydy enää ilmaisia bin tiedostoja. Kiinteästi asennettavassa johtosarjassa tapahtuu muutos L1 ja L2 välillä. 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2015, 07:18:01 ap kirjoittanut Juha_K »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #87 : Elokuu 19, 2015, 07:08:55 ap »
Olisiko jollain tallessa Woolich Racing softan asennustiedosto. Mulla on joko 1.2 tms versio, mutta jos jollain olisi mahdollisimman tuore juuri ennen kuin Suzukiin tuli race tools päivitys.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #88 : Syyskuu 05, 2015, 17:53:37 ip »
Olisiko jollain tallessa Woolich Racing softan asennustiedosto. Mulla on joko 1.2 tms versio, mutta jos jollain olisi mahdollisimman tuore juuri ennen kuin Suzukiin tuli race tools päivitys.
Ei oo tarvetta tälle enää. Jos joku haluaa K8-L0 750 ECU:lla ohjatun shifterin niin tein sellaisen tiedoston, jolla sen saa toimimaan.

K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Fella

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: ECU flashaus
« Vastaus #89 : Lokakuu 02, 2015, 21:23:58 ip »
Noniin. Eli olen tässä talven aikana rakentelemassa varttimailille K7 giksua.

Mun ecu on mallia 32920-21H00 jossa ecueditorilla katsottuna oli "suppeat" valikot vrt. muutamaan muuhun samanvuotiseen ecuun.
Mulla olisi ajatuksena saada sellainen softa ajettua siihen jolla saisi PAIR disabloinnit ja pakoläpppä servon disablointi onnistumaan joko woolichilla tai ecueditorilla (niinkuin monessa muussa mallissa onnistuu).

Tohon mun malliin ei ainakaan ecueditorissa ollut valikoita kyseisten palikoiden "rastiruutuun" periaatteella poistoon.

Mietinpäs vain että onko kellään kokemusta saisiko tuohon ajettua gen2 busan softaa? Tämä mahdollistaisi laajemmat valikot sekä sitten tarvittaessa saisi mapin vaihtamalla ecun ymmärtämään ylipainetta.

Sama toimenpide on tiettävästi tehty ainakin K9 gikserin ecuihin ja saatu toimimaan mutta tuosta vanhemmasta ei ole itsellä ainakaan tietoa.

Lisäksi mulla tuli yhden prätkäprojektin mukana tälläinen cordonan GP sifteri.


Olisikos kellään tietoa saako tuota suoraan toimimaan ecueditorilla tohon ecuun ja miten se kytketään. Jos jollakin sattuisi olemaan kytkentä kaavio ko hommaan olisin varsin kiitollinen! 

Ajatuksia ja mielipiteitä :kiss: