Kirjoittaja Aihe: Ajolinjat eri radoilla  (Luettu 14992 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Ajolinjat eri radoilla
« : Joulukuu 25, 2010, 17:31:09 ip »
Tässä on Jani Partasen tekemät ohjeet vuodelta 2005
http://www.nassi.fi/www_sscup/DATA_02B.html

Alastaro



Ajolinjat ovat aina kuljettajan omia henkilökohtaisia mieltymyksiä ja eivät sovi sellaisinaan välttämättä kaikille. Kuvissa olevilla ajolinjoilla on kuitenkin ss-cup luokassa tehty rataennätys, joten eivät ne ainakaan huonoja ole.

Mutkien 1., 4. ja 6.
sisääntulo otetaan tavallista myöhemmin, kovan nopeuden ja mutkan epätasaisuuden takia. Jos ulostulossa kanttikivi
tuntuu tulevan "silmille" niin silloin on hyvin todennäköistä että mutkaan on menty sisään liian aikasin.

Mutka 2.
on "doseerattu" ja vauhtia pystytään pitämään tavallista enemmän.

Mutka 3.
on kallistettu väärään suuntaan ja ulostulon kohdalla on monttuja.

Mutka 5.
"Las Palmas" voidaan ajaa monella eri tavalla, hidas mutka, mutta sisääntulo kovasta vauhdista.

Mutka 7.
"Lemminkäinen" voidaan ajaa useammalla nopealla ajolinjalla.

Mutkat 8. ja 9.
pyritään ajamaan yhtenä mutkana.

Mutkassa 10.
ajetaan sisään radan keskeltä ja pysytellään mahdollisimman sisällä, jotta mutkaan 11. saataisiin paras mahdollinen linja.

Mutka 11.
"Kahvilan mutka" on hidas mutka ja ulostulo on tärkeä, sillä edessä on pitkä ja huippunopeutta vaativa suora. Mutkassa on useampi nopea linja.


MC-Muoviluodin ratapäivillä Sami Penna näytti vähän linjoja ja sen mukaan Palmas ja kahvilan mutka kannattaa ajaa ikään kuin pitkäksi mutkan keskivaiheille ja tehdä jyrkkä käännös, mopo pystyyn ja kaasu pohjaan. Toimii ainakin kilosilla ja miksi ei myös 600/750 kuutioisilla O0


Botniaring



Botniaringin radalla on useita doseerattuja mutkia ja niiden hyödyntäminen on tärkeää.

Mutka 1.
on vahvasti doseerattu, mutta muotonsa vuoksi mutkaan sisään ajetaan kohtuullisen myöhään,
muutoin tulee ulostulossa kanttikivi poikittain vastaan. Ulostulonopeus on tärkeä, sillä alamäkeen pitkälle suoralle
kiihdytettäessä saa helposti kurottua pitkänkin etumatkan kiinni tai vastaavasti hävittyä paljon.

Mutka 2.
on doseerattu myös, mutta vahviten vasta ihan sisäkanttikiven lähettyviltä, mutkasta ulostultaessa
pystyy vautia lisäämään kohtuu reippaasti.

Mutka 3.
on nopea ja doseerattu mutka.

Mutka 4., 7. ja 9.
eivät vasrinaisesti ole edes mutkia, ne ajetaan täydellä kaasulla .

Mutka 5.
ajetaan vielä pystyssä ja oikea kylki kanttikivessä kiinni, samalla jarruttaen ja linjaa hakien mutkaan 6.

Mutkassa 6.
ajolinja liu'utetaan pitkäksi ja ajetaan hiusneulan muotoisena.

Mutka 8.
on radan ensimmäinen vasemmalle kääntyvä mutka ja myös doseerattu. Koska mutka on ratakierroksella ensimmäinen vasemmalle,
on renkaan pito heikompi kuin muissa mutkissa.

Mutka 10.
voidaan ajaa sisään parillakin eri linjalla (riippuu ohitetaanko vai ajetaanko nopeaa kierrosta), seuraavaan mutkaan linjan
voi valita paristakin kohtaa. Käytännössä mutkan 10. ja 11. välissä laite vain käy pystyssä.

Mutka 11.
on kaksi-osainen, mutta ajetaan yhtenä mutkana läpi, ulostulo on tärkeä, sillä edess on pitkähkö suora.
Sadekelillä nuo doseeratut kulmat keräävät sisäkurviin vettä ihan lammikoiksi asti ja silloin on syytä muuttaa ajolinjoja jonkun verran leveämmiksi.

Botniaring uusi rata





Kemora



Kemoran radan pinta on uusittu syksyllä 2004, joten toivottavasti pikipaikat ja montutu mutkien ulostuloissa ovat historiaa.

Mutka 1.
tullaan sisään kohtuu myöhään ja ajetaan läpi kovalla nopeudella, oltava ulostulossa ajoissa kaasulla,
sillä alamäkeen avautuvalla suoralla voidaan joko poimia sijoituksia tai vastapainoksi hävitä.
Ulostulossa voidaan käyttää kanttikiveä hyödyksi, leventämään ajolinjaa.

Mutka 2.
sisään myöhään, ei suurta jarrutusta, vaihde pienemmälle ja kiihdytetään kohti 3. mutkaa.

Mutka 3. ja 4.
pyritään ajamaan yhtenä mutkana, vauhtia voi lisätä koko ajan tasaisesti. Vauhdin lisääminen kannattaa,
sillä hiukan ylämäkeen nouseva suora (mutkan 5. jälkeen) vaatii huippunopeutta.

Mutka 5.
ei varsinaisesti ole mutka, voidaan ajaa läpi täydellä kaasulla.

Mutka 6.
hyvä paikka ohittaa jarrussa. Ajolinjan kun voi valita leveällä radalla melko vapaasti.

Mutka 7.
on hidas, pitkähkö, hiukan ylämäkeen nouseva mutka, jossa voidaan vauhtia kiihdyttää tasaisesti.
Mutka on tavallaan kaksiosainen, mutta ajetaan kuitenkin yhtenä pyöreällä linjalla.

Mutka 8.
ajetaan alussa ulkokurviin, kiristetään kurvin loppuosaan hiukan terävämmälle linjalle ja sieltä kiihdytetään kohti "Kahvilan mutkaa".

Mutka 9.
"Kahvilan mutka" on radan ehkäpä vaikein mutka. Sen voi ajaa usealla tavalla, mutta sieltä löytyy vain yksi
nopea tapa ajaa se läpi. Mutka on vedettävä pitkäksi ja tehtävä nopea käännös päässä,
nostettava pyörä heti pystyyn ja lähdettävä kiihdyttämään pääsuoralle. Mutkassa häviää helposti sekunnin, ellei toistakin,
mikäli sen väärin ajaa. Mutkan jarrutus on myös hyvä paikka ohittaa.



Motopark



Motopark on ehkäpä Suomen hienoin ja monipuolisin moottorirata ja siksi myös erittäin miellyttävä sekä haasteellinen ajettavaksi.

Mutka 1.
ajetaan pimeähköön, loivasti ylämäkeen nousevaan mutkaan. Tunnetaan myös nimellä "Kahvilan mutka".
Sisään mutkaan tullaan melko myöhään ja pidetään sama ajolinja läpi mutkan, jotta oltaisiin seuraavaan mutkaan sopivasti jo ulkolinjalla.

Mutka 2.
jarrutus on hyvä paikka ohittaa ja pakottaa toinen huonommalle linjalle. Mutka muuten ajetaan normaalilla pyöreällä linjalla.

Mutka 3.
tullaan sisään myöhään ja vastaavasti pyritään pääsemään mahdollisimman aikaisin kaasulle, sillä edessä on pitkä takasuora.

Mutka 4.
"Bussipysäkki" ajetaan täydellä kaasulla läpi ja sen myös pystyy niin ajamaan, mikäli alusta on kunnolla säädetty kohdalleen.
Ulostulossa huonosti säädettyllä alustalla oleva moottoripyörä yleensä tykkää vatkata. Vatkaaminen syö myös huippunopeutta ja luotettavuutta ajokkiin.

Mutka 5.
jarrutukseen tullaan täydestä laukasta ja sisään mennään myöhään. Alustan täytyy olla säädetty oikein, sillä mutkassa on epätasaisuuksia.

Mutka 6.
edeltävä pieni oikea ajetaan siten että vielä käytännössä roikutaan vasemmalla puolen moottoripyörää ja laite
vaan käytetään pystyssä, sen jälkeen kallistetaan takaisin vasemmalle ja lisätään kaasua.
Mutkan 6. ulostulo on leveä ja sallii siksi kohtuullisen reippaan kaasun lisäämisen.

Mutka 7.
jarrutus on myös hyvä paikka ohittaa, edellyttäen että edellisestä mutkasta on päästy kiihdyttämään reippaammin ulos.
Mutka ajetaan pyöreästi läpi.

Mutka 8.
on kohtuullisen tiukkaan ylämäkeen nouseva ja siinä otetaan linja jo valmiiksi seuraavaan mutkaan.

Mutka 9.
on täysin pimeä mutka ja jos huomaat olevasi väärällä linjalla niin silloin on jo liian myöhäistä. Mutkaan mennään
sisään myöhään ja pidetään linja tiukkana seuraavalle suoralle. Ei välttämättä valuteta leveäksi kanttikiveen asti.

Mutka 10.
"Hevosenkenkä". Sisään voi mennä useallakin eri linjalla, hyvä paikka ohittaa jarrutuksessa. Keskellä mutkaa
voi tehdä hiukan terävämmän käännöksen ja nostaa moottoripyörän nopeasti pystyyn sekä avata seuraavalle suoralle / mutkaan tätä kautta nopeammin.

Mutka 11.
on alamäkeen taittuva oikea ja siinä on tavattu nähdä näyttävimmät "high-sidet", eli pyörän perä lähtee alta todella nopeasti,
koska mutka ajetaan läpi täydellä kaasulla ja samalla kohtuullisen syvässä kallistuksessa.

Mutka 12.
on hyvä paikka ohittaa jarrutuksessa. Ajolinjoja voi sisäänajettaessa valita parikin. Ulostulo ratkaisee,
sillä suora nousee lievään ylämäkeen. Ajolinja venytetään lähelle radan ulkoreunaa koko ajan tasaisesti kaasua lisäten.
Tehokkaammalla laitteella ylämäessä saa helposti eroa aikaiseksi.

Mutka 13.
on radan ehkäpä vaikein, mutta myös hitain mutka-yhdistelmä. Shikaanissa helposti häviää sekunnin, ellei toista, mikäli sen ajaa väärin.
Ajolinja löytäminen tässä on tärkeää. Sen oppii vain ajamalla. Jarrutuksessa on hyvä paikka ohittaa. Ulostulo venytetään mahdollisimman leveälle radan reunaan.

« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 16, 2013, 09:22:40 ap kirjoittanut marko_ »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #1 : Joulukuu 29, 2010, 16:44:01 ip »
Onko kellään hyviä linjoja Ahvenistolle? Kaverin isä antoi vähän normaalista poikkeavan ehdotuksen sillan alituksen jälkeiseen vasemmalle ylämäkeen kaartuvaan mutkaan. Se kuulemma kannattaa ajaa ihan sisäreunaa pitkin. Kai se on uskottava kun se on ajanut Ahveniston alle 1:30 piikkisellä 80-luvulla O0
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Nitrous

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 30
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #2 : Helmikuu 01, 2011, 08:52:18 ap »
^http://lh5.ggpht.com/_muTJpT1Kb14/S-BVf2KhzPI/AAAAAAAAA28/gj5251DdeXQ/s912/Sekvenssi.jpg Tuosta klikkaamalla yksi mahdollinen versio ko. mutkan ajolinjaksi.

Poissa Milla

  • Vuoden 2009 Foorumilainen!
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #3 : Helmikuu 01, 2011, 09:32:14 ap »
^http://lh5.ggpht.com/_muTJpT1Kb14/S-BVf2KhzPI/AAAAAAAAA28/gj5251DdeXQ/s912/Sekvenssi.jpg Tuosta klikkaamalla yksi mahdollinen versio ko. mutkan ajolinjaksi.

Ompas hieno kuva  O0  Muutenkin toi mutka näyttää paljon isommalta tästä kuvakulmasta katottuna kun itse mopon selästä-vaikka mä ajankin vähän maisema-ajelu-tyyliin
Kohti ääretöntä - ja sen yli!!

Poissa Bobo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #4 : Helmikuu 02, 2011, 11:37:49 ap »
^http://lh5.ggpht.com/_muTJpT1Kb14/S-BVf2KhzPI/AAAAAAAAA28/gj5251DdeXQ/s912/Sekvenssi.jpg Tuosta klikkaamalla yksi mahdollinen versio ko. mutkan ajolinjaksi.

Kiitos kuvasta. Ja tervetuloa tällekin foorumille  O0
Gsx-R 1000 K9
Hayabusa K8
YZF-R6 -99 ratalelu

Member of MC Speedfreaks

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #5 : Helmikuu 02, 2011, 11:52:45 ap »
Onko kellään racechronossa alle 1:30 kierrosaikaa tallessa? Oma enkka on 1:31.8 ja olisi mukava kattoa missä on eniten kirittävää...
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa heippa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #6 : Helmikuu 18, 2011, 22:03:58 ip »
http://vimeo.com/13489963
Tuossa yhdenlaista linjaa. Paskavana portinmäessä muutti vähän linjaa
Meil o poni ja nipponi ja yhteensä n. 320 kaakkii :D

Gsxr 1000 k7 ja Gsxr 1000 k9

Poissa AnDy

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 478
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #7 : Helmikuu 18, 2011, 22:36:29 ip »
siellä oli aika paljon vastaantulijoita  ;D

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #8 : Helmikuu 18, 2011, 22:37:26 ip »
http://vimeo.com/13489963
Tuossa yhdenlaista linjaa. Paskavana portinmäessä muutti vähän linjaa

Millasta kierrosaikaa tossa vedetään, näyttää aika vauhdikkaalta vai onko toi jotenkin nopeutettu crazy2
Tässä on mun köröttely http://www.youtube.com/watch?v=id7DKz3UX-8
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa heippa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #9 : Helmikuu 19, 2011, 06:03:23 ap »
Ei ole nopeutettu. 1.27.2  oli muistaakseni tuossa paras aika.
-J
Meil o poni ja nipponi ja yhteensä n. 320 kaakkii :D

Gsxr 1000 k7 ja Gsxr 1000 k9

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #10 : Helmikuu 19, 2011, 08:55:24 ap »
Ei ole nopeutettu. 1.27.2  oli muistaakseni tuossa paras aika.
-J

Siinä on vauhti kohdallaan O0 Onko mahdollisesti RC:llä otettu aika vai jollain muulla?
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Bobo

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #11 : Helmikuu 19, 2011, 12:25:18 ip »
Kuvan kellon mukaan suurin piirtein katsottuna ajat pyöri, ohitettavien määrästä riippuen, välillä 1,27 - 1,29. Reipasta menoa  :) 
Gsx-R 1000 K9
Hayabusa K8
YZF-R6 -99 ratalelu

Member of MC Speedfreaks

Poissa heippa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #12 : Helmikuu 19, 2011, 14:11:13 ip »
Ei ole nopeutettu. 1.27.2  oli muistaakseni tuossa paras aika.
-J

Siinä on vauhti kohdallaan O0 Onko mahdollisesti RC:llä otettu aika vai jollain muulla?

Laptimerilla otettu ajat. Racechrono ei tuntunut oikein toimivan apparalla, kun on niitä katvealueita, joissa gps signaali häviää.
Meil o poni ja nipponi ja yhteensä n. 320 kaakkii :D

Gsxr 1000 k7 ja Gsxr 1000 k9

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3348
Vs: Ajolinjat eri radoilla
« Vastaus #13 : Helmikuu 19, 2011, 16:06:46 ip »
Ei ole nopeutettu. 1.27.2  oli muistaakseni tuossa paras aika.
-J

Siinä on vauhti kohdallaan O0 Onko mahdollisesti RC:llä otettu aika vai jollain muulla?

Laptimerilla otettu ajat. Racechrono ei tuntunut oikein toimivan apparalla, kun on niitä katvealueita, joissa gps signaali häviää.
Joo, niin se vähän tuppaa tekemään. Kiitos videosta, pitää ottaa tosta mallia.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750