Laitetaas tämäkin viesti oikeeseen osioon

20tkm ajettu moottori jonka jälkeen männänrenkaat ja laakerit uusittu, stokki putsari, cometic kannentiiviste, sato racing putkisto yoshimuran pitkällä änkällä, power commander ja tehottomasta jenkkiversiosta rakennettu.
Isolla dunlopin matalapainesliksillä 149hv 11000rpm ja 102,5nm 8000rpm takapyörältä DIN normilla.
Viime syksynä jarrutin samaa pyörää pirellin kevyemmällä sliksillä ja anto n. 140hv. Sillon testasin myös perus katurengasta jolla sama paketti antoi 148hv takaselta. Eli n. 10hv takaselta tuli männänrekaiden vaihdolla ja matalammalla kannentiivisteellä mikä on aika huima määrä minusta.
Jos tota nyt haluaa katurenkaiden tuloksiin verrata niin todellisena arvona 157 tai 158hv takaselta lienee lähellä totuutta ja aikalailla alueella kone on jos 164hv moottorilta luvataan vakiona. Jos tuosta laskee n. 13% tehohävikkiä niin liikutaan 175hv tienoilla. Äkkiseltään löytyy enempi voimaa kuin pari kautta kiusatusta K6:ta

Mutta moottoritehoja nyt on vähän turha laskea. Pyöriä on muutenkin vähän vaikeeta verrata keskenään kun dynokohtasia eroja tulee, välitykset vaikuttaa, rengas vaikuttaa, renkaan ilmanpaineet vaikuttaa. Pitäs olla aina sama rengas, ilmanpaineet ja välitykset ku vertailee keskenään. Myynti-ilmotuksen yhteyteen lisään videon dynotus tapahtumasta smiley
Joku kyseli tuota SAE juttua niin SAE ja DIN ovat tehonormeja minkä mukaan mittaus on suoritettu. SAE teho vastaa 98,628% DIN tehonormista mikäli olen oikein ymmärtänyt. SAE teho on yleensä ilmoitettu ilman apulaitteita ja DIN kaikilla apulaitteilla. Eli on siis merkitystä millä normilla mittaus on suoritettu kun tehoja keskenään verrataan. Jos laitan pyöräni vielä dynoon niin voin mitata myös SAE:na ja ilmoitella miten paljon eroa on käytännössä.
Tuossa video kyseisestä dynotuksesta. Lappua ei ole nytten sähköisessä muodossa laittaa.