Kirjoittaja Aihe: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?  (Luettu 8790 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« : Huhtikuu 10, 2011, 17:34:12 ip »
Ajattelin kysellä onko kellään tietoa/kokemusta katin poistosta k9 mallisesta kusiaisesta...?
Mulla on Yoshimuran Japan slipari siinä ja pyörä kuulostaa ihan ompelukoneelta...
Tarkotus olis saada katti pois ahdistamasta mut en oo löytänyt mistään tietoa ko aiheesta.
Se täytynee rälläköidä irti vaan kylmästi ja sit siihen jokun väliputki?
Vai onko olemassa alkuputkia erikseen ilman sliparia myytävänä?
Tietääkö kukaan?  :)

Poissa VesaS

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2011, 22:00:54 ip »
Tein kyseisen operaation omaan 750 K8:n tänä talvena:

Sahasin katalysaattorin rautasahalla hitsisauman kohdalta pois (silleen että kollektorista jäisi mahdollisimman paljon jäljelle).

Noita väliputkia oli kaupan eBayssa, mutta hinta oli lähetettynä yli 100€ luokkaa, joten vein irroitetun katin pakoputkiliikkeeseen (Pakoputkihuolto. R.Tiittanen Ky) malliksi ja pyysin tekemään vastavan suoran putken. Putki tehtiin 45mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta ja kollektorin päähän tehtiin 48mm levennys. Hintaa putkelle tuli 30€.

Halkaisin putken kollektorin päästä ja laitoin pakoputkenkiristimellä kiinni. Nyt putki tuntuu olevan ihan tukevasti paikallaan eikä vuodakkaan, mutta kyllä tuon kanssa sai aikalailla jumpata että sai sen paikalleen.

Putken jatkoksi tuli Yoshin R77. Ilman killeriä äänet on niin kovat että jo vähän hävettää, killerin kanssa ihan siedettävät.

Jos nyt tekisin uudestaan, veisin pyörän ilman katteita pakoputkihuoltoon ja pyytäisin laittamaan valmiiksi... ite tusaamalla tossa meinasi mennä hermot ja usko valmistumisesta.

Gixxer.com:ista löytyy myös ohjeita ja kuvia operaatiosta.





Poissa Jani

  • G#4
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 894
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2011, 22:14:35 ip »
Minä en kusiaisesta tiedä mitään, mutta onko se katti tosiaan noin vaikea tapaus?  ??? K6 750 ja kiloset K7 ja K9 on ollu irti kun pannat on avannu molemista päistä...
Ex 750 K6
Ex 1000 K7
Ex Busa K8
Ex 1000 K9
Speed Triple 2011

Poissa Jani

  • G#4
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 894
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2011, 22:31:58 ip »
Mä tarkotinki sitä saumaa mikä on ennen kattia, ja joo niin oli putki ja katti yhtä puuta K6 750:ssa myös
Ex 750 K6
Ex 1000 K7
Ex Busa K8
Ex 1000 K9
Speed Triple 2011

Poissa Toubbe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 210
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 17, 2011, 22:42:47 ip »
Minä en kusiaisesta tiedä mitään, mutta onko se katti tosiaan noin vaikea tapaus?  ??? K6 750 ja kiloset K7 ja K9 on ollu irti kun pannat on avannu molemista päistä...


K6 ja K7 kusiaisissa ja seiskapuokeissa on pannalla kiinni.
K8 -> ylöspäin on hitsattu  knuppel2

Poissa Jani

  • G#4
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 894
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 17, 2011, 22:45:12 ip »
Hitsattu? No WTF...  :o
Ex 750 K6
Ex 1000 K7
Ex Busa K8
Ex 1000 K9
Speed Triple 2011

Poissa Toubbe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 210
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #6 : Huhtikuu 17, 2011, 22:49:56 ip »
Hitsattu? No WTF...  :o

Joo K8-> alkukäyrä ja katti yhtä puuta, slipari irtoo vasta katin jälkeen.

Poissa kompi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #7 : Huhtikuu 19, 2011, 21:51:22 ip »
Mulla 750 k6 ja samat vinkeet mielessä,teen väliputken katin tilalle ja samalla se läppähärdelli (joka temppuillu koko viime kesän) lentää hevon kuuseen.
Ajatuksena jättää alkuperäinen vaimennin ni ei mummot herää jos ja kun sattuu yöllä hiukan "avaa"...,tosin tämä vielä harkinnassa kun jokaisella kuullostas olevan erilainen mielipide vastapaineista,seoksista(tietty säädätän) ym jutuista..
K6 750

Poissa lepi

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 447
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #8 : Huhtikuu 19, 2011, 22:26:51 ip »
Tein kyseisen operaation omaan 750 K8:n tänä talvena:

Sahasin katalysaattorin rautasahalla hitsisauman kohdalta pois (silleen että kollektorista jäisi mahdollisimman paljon jäljelle).

Noita väliputkia oli kaupan eBayssa, mutta hinta oli lähetettynä yli 100€ luokkaa, joten vein irroitetun katin pakoputkiliikkeeseen (Pakoputkihuolto. R.Tiittanen Ky) malliksi ja pyysin tekemään vastavan suoran putken. Putki tehtiin 45mm sisähalkaisijalla olevasta putkesta ja kollektorin päähän tehtiin 48mm levennys. Hintaa putkelle tuli 30€.

Halkaisin putken kollektorin päästä ja laitoin pakoputkenkiristimellä kiinni. Nyt putki tuntuu olevan ihan tukevasti paikallaan eikä vuodakkaan, mutta kyllä tuon kanssa sai aikalailla jumpata että sai sen paikalleen.

Putken jatkoksi tuli Yoshin R77. Ilman killeriä äänet on niin kovat että jo vähän hävettää, killerin kanssa ihan siedettävät.

Jos nyt tekisin uudestaan, veisin pyörän ilman katteita pakoputkihuoltoon ja pyytäisin laittamaan valmiiksi... ite tusaamalla tossa meinasi mennä hermot ja usko valmistumisesta.

Gixxer.com:ista löytyy myös ohjeita ja kuvia operaatiosta.





Sama operaatio olisi tehtävä, mutta mietityttää jos äänistä tulee törkeen kovat. Ei ole mukavaa naapureilla kun täräyttää seitsemän maissa pyörän tulille  ::)
ex 750 K8

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #9 : Huhtikuu 19, 2011, 22:45:14 ip »
Mulla 750 k6 ja samat vinkeet mielessä,teen väliputken katin tilalle ja samalla se läppähärdelli (joka temppuillu koko viime kesän) lentää hevon kuuseen.
Ajatuksena jättää alkuperäinen vaimennin ni ei mummot herää jos ja kun sattuu yöllä hiukan "avaa"...,tosin tämä vielä harkinnassa kun jokaisella kuullostas olevan erilainen mielipide vastapaineista,seoksista(tietty säädätän) ym jutuista..

Veikkaan, että on liki kovemmat tai yhtäsuuret äänet vakiovaimentimella ilman kattia kuin vaikka Akralla. Sehän on vaan sellanen nysä siinä katin perässä. Kaveri teki vastaavan operaation R6:seen, eli katti pois + vakiovaimennin ja jumalauta mitkä äänet, kuulo lähtee jos ajaa ilman tulppia 2funny
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa kompi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #10 : Huhtikuu 19, 2011, 22:51:33 ip »
Heh,joutuu ostaa sliparin että saa äänet alas :)
K6 750

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #11 : Huhtikuu 19, 2011, 23:00:09 ip »
Eikös noihin myydä myös normipaikkaan tulevia vaimentimia shortyjen lisäksi? Tosiaan taitaa sellaisessa shortyssä olla enemmän vaimennusta kuin alkuperäisessä "vaimentimessa", ainakin näyttää siltä, että ei se kovin paljoa voi vaimentaa. Taitaa katti toimia varsinaisena vaimentimena. Noillahan tuottaa vaikeuksia vakionakin päästä Ahvenistolle ajamaan
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #12 : Huhtikuu 27, 2011, 12:13:42 ip »
Kiitos viesteistä liittyen aiheeseen! Kyllä toi vähän selvensi jo asiaa.. Pitääpä seuraavaksi lukea sieltä gixxer.comista että miten homma tapahtuu...
Olis se magee päästä siitä katista eroon..  :) Joku väliputki siihen pitää värkätä nii saa vielä sen yoshin japan sliparin siihen perään kiinni..  :)
Katotaan nyt mitä tapahtuu tässä kevään mittaan.. laitan tänne sitten tietoja miten asennukset onnistui.

Poissa VesaS

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 32
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #13 : Toukokuu 06, 2011, 23:58:13 ip »
Laitetaas vielä meluista, kun sain mittarin lainaan...
Eli K8 750 jossa katti poistettu, Yoshi R77 ja pakoputken säätöläppä paikallaan

Mittasin Ahveniston tyylillä eli puolimetrisellä varrella 45 asteen kulmassa 5500rpm.

Ilman killeriä melut oli noin 99dB
Ite tehdyllä killerillä jonka yritin tehä kuvien perusteella alkuperäisen näköiseksi melu oli noin 93dB

Eli tollasen putken kanssa pääsee Ahvenistolle normaalipäivänäkin ajelemaan.

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #14 : Toukokuu 26, 2011, 23:14:30 ip »
Noniin nyt on vietetty katin hautajaisia ja täytyy sanoa että loistavaa jälkeä tuli!  O0
Ite en olis osannu hitsata tollasta väliputkea, mut onneksi on kaiffari joka hoiti homman...
Ei se loppujen lopuksi ollutkaan mitään rocket scienceä!
Voisin lisätä kuvat tähän ko operaatiosta mikäli osaan..  :)

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #15 : Toukokuu 26, 2011, 23:27:55 ip »





« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2011, 23:32:43 ip kirjoittanut Basic »

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #16 : Toukokuu 26, 2011, 23:31:06 ip »
Ilmeisesti jätitte SET hässäkän paikalleen? Mutta hieno lopputulos O0
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #17 : Toukokuu 26, 2011, 23:33:56 ip »
Joo jätettiin sen takia kun vien pyörän säädätykseen missä säädetään omaa boxia. Sen saa kuulemma tietsikalla napin painalluksella pois päältä niin ei viittinyt alkaa repiin...  ;)

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #18 : Toukokuu 26, 2011, 23:40:03 ip »
Mutta eikös se aiheuta turhaa turbulenssiä röörissä vaikka olisikin koko ajan auki ;D
Kun aikanaan omaan mopoon asensin kilosen org. putkiston niin sahailin sen kokonaan pois O0
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 26, 2011, 23:43:31 ip kirjoittanut JuhaK »
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #19 : Toukokuu 26, 2011, 23:43:13 ip »
Heh, se voi olla että se vähä aiheuttaa.. vähä vaan laiskotti nii ei viittiny ruveta hifisteleen..  ;)
Voihan sen tietty vielä ruuvata irti ennen penkkiin menoa jos saa aikaiseksi...  :)

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #20 : Toukokuu 26, 2011, 23:48:34 ip »
Joo, ei sen poistolla kuuhun mennä :)
Tuli vaan mieleen, kun GDC foorumilla joku suu vaahdossa hehkutti sen poiston tuomaa etua 2funny
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Milla

  • Vuoden 2009 Foorumilainen!
  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 733
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #21 : Toukokuu 27, 2011, 07:40:04 ap »
Sori offtopic, mutta hieno mopo smitten Mulla oli samanlainen eikä tullu muuten kertaakaan vastaan toista samanlaista. K8 malleja kylläkin mutta ne nyt on väritykseltään ihan erilaisia  ;D  Hauskoja ajoja!
Kohti ääretöntä - ja sen yli!!

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #22 : Toukokuu 27, 2011, 09:38:13 ap »
Heh, kiitti! Joo eipä oo tullu toista samanlaista vielä vastaan itelläkään...  ;D

Ja pitää ny tutkailla tuolta foorumilta että mitä etua se tois.. Luulen vähä että vaikutus on aika marginaalinen..  :)
Kommentoikoon joku joka enemmän tietää...

Poissa kompi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 81
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #23 : Toukokuu 28, 2011, 14:57:57 ip »
Haluisko kaveris tehdä mullekkin putkimodea? :)
Set valven loput romut joutas tunkiolle,vaijerit jo veks.
K6 750

Poissa Basic

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Katalysaattorin poisto K9 GSX-R 600?
« Vastaus #24 : Kesäkuu 21, 2011, 17:17:16 ip »
Taidetaan olla vähä liian kaukana siihen...  :-\ sen verran omasta kokemuksestani voin sanoa tosta väliputkihässäkästä että ei kannata tehdä liian isoa siitä läpimitaltaan.. sen pitäs antaa edes jonkiverran vastapainetta.. tosin, kuka tässä putki-insinööri on.. Eikai kukaan pysty ite väsäämään virtauksiltaan parempaa putkea ku Yoshin paapat tehtaalla...  ;)