Kirjoittaja Aihe: E85  (Luettu 17130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
E85
« : Heinäkuu 08, 2012, 21:12:50 ip »
Onko kukaan testaillut? Kestääkö orkkis bensalinjat tota ainetta?
Kiinnostaa lähinnä oktaani ja viileämpänä käynnin vuoksi.
Ite muutaman testin tehnyt,kaasujen kanssa ei vakio suuttimet riitä.

Poissa Henry

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 159
Vs: E85
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2012, 22:17:34 ip »
Yksi auto muutettiin  poikani kanssa multifueliksi. Bensaletkut piti muuttaa kestävämmiksi. Sopivia löytyy tarvikeliikkeistä. Alkuperäiset pehmenee tosi nopeasti ja bensapumpun pitää myös olla tarkoitukseen sopiva.  O0 Voiko Gixxerinkin muuttaa toimimaan E85:lla? ::) Pitääkö turbottaa, että sen saa onnistumaan? Autoprojektin teimme turbo-sellasesta.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2012, 22:32:25 ip kirjoittanut Henry »
GSX-R 1000 K8 vaihtui nyt CBR1000RR Fireblade eABS

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #2 : Heinäkuu 08, 2012, 22:51:06 ip »
Kyllähän toi tuntuis toimivan kun ecu editorilla seokset muuttaa sopiviksi.
Pumppu vaihdettu suurempi tuottoinen ja kestää kyllä tota litkua. Tuntuis vastaavan kaasuun terävämmin... penkissä en ole vielä
testannut.
Kaasujen kanssa kun palolämmöt muutenkin korkeat bensalla....
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 08, 2012, 23:19:58 ip kirjoittanut Veshel »

Poissa Redown

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Vs: E85
« Vastaus #3 : Elokuu 08, 2012, 10:25:17 ap »
Onkos sun e85 rojekti edennyt miten?
GSX-R 750 L0

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2012, 21:22:38 ip »
Muutaman tankillisen ajelin ihan hyvin toimii!!
Tilasin isommat suuttimet talven puuhailuja varten... nyt toi talon rakennus haittaa harrastuksia  ;D

Poissa Spaiku

  • G#3
  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 508
Vs: E85
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2013, 22:18:11 ip »
Minkä pumpun laitoit ja missä vaiheessa vakio suuttimet kävi liian pieneksi?

Poissa PP007

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1072
Vs: E85
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2013, 23:15:33 ip »
Yksi auto muutettiin  poikani kanssa multifueliksi. Bensaletkut piti muuttaa kestävämmiksi. Sopivia löytyy tarvikeliikkeistä. Alkuperäiset pehmenee tosi nopeasti ja bensapumpun pitää myös olla tarkoitukseen sopiva.  O0 Voiko Gixxerinkin muuttaa toimimaan E85:lla? ::) Pitääkö turbottaa, että sen saa onnistumaan? Autoprojektin teimme turbo-sellasesta.
Ahtaminen kannattaa aina O0
GSX-R 1000 K-8

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #7 : Helmikuu 23, 2013, 16:18:52 ip »
boschin 0580453081 joku audin pumppu vissiin se pitää kuoria muoveistaan
niin käy suoraan busan bensavehkeisiin joka taas menee heittämällä gixxun
tankkiin... (bensa anturin joutuu modaamaan) ite laitoin 08 busasta.
Vakio suuttimet on jo vaparissakin re 85 käyttäessä limitillä joten en edes
yrittänyt saada riittämään....

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #8 : Helmikuu 23, 2013, 17:15:38 ip »
Tossa kuvaa busan ja gixxerin vakiopumpuista...

kyllähän toi kuvakin kertoo jotain   ^-^
http://aijaa.com/Fd7UT5

Poissa tenhulttio

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 105
Vs: E85
« Vastaus #9 : Maaliskuu 29, 2013, 13:29:03 ip »
Ihan vaan infona, että OAMK on aikanaan testaillut E85:ta.
Niillä on irtonainen PA-tankki tarkkuusvaakan päällä ja vaaka tiedonkeruussa (=näkee tarkasti miten tavaraa kuluu).

E85:ta menee massana ~15% enemmän kun bensaa, mutta suuttimien aukioloaikaa pitää lisätä ~40%.
Eli etanoli menee vähän huonommin suuttimista läpi ku bensa.

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #10 : Maaliskuu 29, 2013, 20:22:10 ip »
^ Aika kohilleen osuu kun kattelin tota omaa karttaa on alueeltaan normiin 38-42%  :)

Poissa MIL-Tec

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: E85
« Vastaus #11 : Kesäkuu 11, 2013, 20:42:51 ip »
Harrasteauto toimii etanolilla, viime kesä meni pelkällä RE85:llä ja myös käyttis kulkee nykyään samalla mönjällä. Sillä on ajettu nyt talvi ja kesän pakolliset ajot.
Soppien lisäksi kannattaa syttyä aikaistaa jotta maksimaalinen etu saavutetaan. Optimi ennakot väännön mukaan on kuulemma 6-8 astetta lisää bensaan verrattuna. Tämä pitäisi testata penkissä, ja kun vääntö alkaa tippua ennakkoa lisätessä niin mentiin yli.

Toinen juttu mikä ainakin omalla kohdalla muodostuu ongelmaksi on tuo tankin koko. Reiluja 200km reissuja tulee ajettua yhdeltä istumalta viikottain pari kappaletta joten tankin tilavuus pitäisi 2-3 kertaistaa jotta käyttö onnistuisi järkevästi (meno/tulo samalla tankillisella). Auton tankilla voi ajaa sekä meno/tulo matkan ongelmitta... Käyttöautosta laitoin 6 astetta sytytystä aikaiselle, harrasteesta 6 astetta ja punarajalle (8500rpm --> 9000rpm) ennakkoa tuli 3 astetta lisää 98 verrattuna. Hyvä puolihan tuossa on ahtoilman jäähdytys ja parempi oktaanilukema. Ratapyörään ehdoton juttu, katukäytössä ei mahdollista ainakaan omalla kohdallani.

Tehon lisäyksestä vielä sen verran että autosta meinasi kytkin luistella botniaringillä 4. vaihteella vaikka tiputin ahdot 1.5 bar:ista 1.0 bar:iin.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2013, 20:46:21 ip kirjoittanut MIL-Tec »

Poissa marko_

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 1796
  • R1000 K4 Superbike B #21
Vs: E85
« Vastaus #12 : Kesäkuu 12, 2013, 08:21:03 ap »
Harrasteauto toimii etanolilla, viime kesä meni pelkällä RE85:llä ja myös käyttis kulkee nykyään samalla mönjällä. Sillä on ajettu nyt talvi ja kesän pakolliset ajot.
Soppien lisäksi kannattaa syttyä aikaistaa jotta maksimaalinen etu saavutetaan. Optimi ennakot väännön mukaan on kuulemma 6-8 astetta lisää bensaan verrattuna. Tämä pitäisi testata penkissä, ja kun vääntö alkaa tippua ennakkoa lisätessä niin mentiin yli.

Toinen juttu mikä ainakin omalla kohdalla muodostuu ongelmaksi on tuo tankin koko. Reiluja 200km reissuja tulee ajettua yhdeltä istumalta viikottain pari kappaletta joten tankin tilavuus pitäisi 2-3 kertaistaa jotta käyttö onnistuisi järkevästi (meno/tulo samalla tankillisella). Auton tankilla voi ajaa sekä meno/tulo matkan ongelmitta... Käyttöautosta laitoin 6 astetta sytytystä aikaiselle, harrasteesta 6 astetta ja punarajalle (8500rpm --> 9000rpm) ennakkoa tuli 3 astetta lisää 98 verrattuna. Hyvä puolihan tuossa on ahtoilman jäähdytys ja parempi oktaanilukema. Ratapyörään ehdoton juttu, katukäytössä ei mahdollista ainakaan omalla kohdallani.

Tehon lisäyksestä vielä sen verran että autosta meinasi kytkin luistella botniaringillä 4. vaihteella vaikka tiputin ahdot 1.5 bar:ista 1.0 bar:iin.

Toisaalla on väitetty että pyörän suuttimien tuotto ei riitä jos vaihdetaan polttoaineeksi E85, tarvis siis vaihtaa isommat suuttimet.
Ois kyllä hyvä kun sais gixxerin toimiin viinalla. :)

Poissa Veshel

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 61
Vs: E85
« Vastaus #13 : Heinäkuu 14, 2015, 22:06:26 ip »
Testiä, A kartta 98 ,B kartta e85 näyttää ainakin rikkaalle menevän kun vaihtaa karttaa.
Molemmilla myös omat sytkä kartat, pitänee huomenna koittaa viinalla käyttää  ::) Suuttimet vaihdoin jo vuosi sitten pykälää
isommiksi viinaa varten.




Poissa Fella

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: E85
« Vastaus #14 : Marraskuu 30, 2016, 20:38:09 ip »
Kokeillaas saisiko tätä topikkia lainatessa vastausta.

Eli tehokkaampaa e85 kestävää pumppua olisin vailla K7 orkkispumpun paikalle.

Ehdoituksia? Entiedä onko noissa edes pumppuina kuinka paljon väliä mikä on viinalle ja mikä ei?  :o