Kirjoittaja Aihe: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu  (Luettu 4436 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Maito

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu
« : Lokakuu 06, 2013, 17:45:08 ip »
Tarviisin helppii kyseiseen ongelmaan,neuvoja otetaan vastaan!

Lyhyestä virsi kaunis,mut kerrotaan nyt pidemmän kaavan mukaan.. Hommasin pyörän kevättalvella ja olen ollut siihen hyvin,hyvin tyytyväinen!
Pyörä oli ostaessa sisäänajettu (51tkm). Vehje ollut jokapäiväisessä työmatka-ajossa alku-ja loppukesän,satoi tai paistoi. Pelannu mainiosti esim. aamulla lämpötilan ollessa +6 lähtenyt ekalla lyhyellä starttauksella käyntiin. Pari kertaa pyörä päässyt tekemään tepposet joista viimeisempään tarviis apuja..

Ensimmäinen kerta sattui keskikesällä pyörän seistessä kuivassa katoksessa 1,5viikkoa. Ajokamat niskassa hyppäsin mopedin selkään ja eikun starttailemaan. Pyörä oli erimieltä,starttasi oikein mainiosti mutta ei ujettakaan että lähtisi tulille.. Käynnistellessä vaihde oli vapaalla kytkin pohjassa ja seisontatuki ylhäällä,käyttelin myös pykäliä päällä ja rämppäsin tappokytkintä päälle pois. Vakavaa ilmettä naamaan ja tupakkia perään. Akku alkoi jo esittämään väsymyksen merkkejä kunnes puusilmänä huomasin varoitusvalon vilkkuvan ja lämpöasteikon tilalla kirjaimet FI. Eikun sisälle tietokonetta käynnistelemään ja kiroilemaan. Googlettamalla selvisi että pyörä pyrkii kertomaan jonkun olevan pielessä. Vikakoodilistaa selaillessa epäilykset kohdistui seisontatuen anturiin. Eikun pihalle ja potkasin seisontatuen rapakammin ylös,virrat päälle ja tädää ekalla startilla käyntiin. Ujo hymy naamalle ja eikun kylille! Tuolloin en osannut lukea vikakoodia ja vika näytti korjaantuneen itsekseen ja näin ollen se jäi mysteeriksi.. Pyörä toimi moitteettomasti siitä eteen päin.

Nyt pyörä seissyt pari viikkoa ja eilen pyörä osoitti mieltään toisen kerran. Olin lähdössä illalla pienelle lenkille jonka jälkeen tarkoitus oli pestä pyörä ja ajaa se jo lämpimään talvisäilytyspaikkaan,koska hinku päästä muuttamaan pyörän ulkonäköä oli kova ensi kesää varten. Virrat päälle ja samalla kun starttasin huomasin varoitusvalon vilkkuvan. Tein samat temput kuin edellisellä kerralla: seisontatukea ylös alas,vaihteita päälle ja pois,tappokytkintä edestakas -> ei apua. Siitä sitten sisälle murjottamaan ja tietokonetta käynnistelemään. Perehdyin tällä kertaa vikakoodin lukemiseen ja nyt aamulla sain sen luettua. Koodi C41 fuel pump reley. Shit! Eikun netin ihmeelliseen maailmaan ja google punahehkuun. Tossa ilmeisesti voi olla useemmassa paikassa vika joka voi olla ihan kosketushäiriö. Tähän asti olen tarkastanut ecun molemmat liittimet:kaikki pinnit tallella ei hapettumaa. Bensapumpulle tuleva liitin avattu ja ei hyvin hapettuneelta näyttänyt sekään. Sulakkeet kunnossa. Akussa virtaa (starttasi hyvin ja ladattu viime tempun jälkeen). Pitääkö tässä seuraavaksi purkaa bensapumppu jos sen sihti sattuisi olemaan tukossa?? Ecu paskana?? Minkä näkönen bensapumpun rele? Mainittakoot vielä että tankki täynnä bensaa ja itse olen käytetty ainoastaan 98 octaanista ja pyörä ollut kuivassa katoksessa. Arveluttaa vähän tuo bensapumpun purkaminen..

Jos on ollut samoja ongelmia ni neuvoja kehiin. Vien ensi viikolla pyörän pakulla lämpimään talliin jossa hyvät valot ja ihmettelen siellä lisää. HJELP!

« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2013, 22:43:31 ip kirjoittanut Maito »

Poissa JaKo91

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 351
  • PSM 91
    • Sweet Cheek Racing Ry
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2013, 21:26:33 ip »
http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=5659.0

Tossa ainakin linkki topikkiin missä kerrotaan vähän tosta bensapumpun purkamisesta.. on loppuviimein aika simppeli homma.. Toimiiko bensapumppu kuitenkin? Eli surisee kun kääntää virrat päälle. Siis myös bensapumppu eikä vaan läppien servomoottori siinä heti imukurkuissa.
PSM 91 TL 1000R (1755cc)

Poissa marko_

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 1801
  • R1000 K4 Superbike B #21
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #2 : Lokakuu 06, 2013, 22:59:40 ip »
Koita toista akkua..
Monesti vika löytyy siitä ja tosi helppo kokeilla.

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 654
  • GSX-R 600 K6
Vs: Re: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2013, 06:44:32 ap »
Mulla oli samanlainen vika mutta tuulettimen releessä, ne on samanlaiset releet molemmat.
Tuo vika tulee kun releen kelan läpi ei kulje oikea määrä virtaa, ecu tarkkailee tätä.
Ota rele irti ja syötä suoraan akusta kelan nastoihin virtaa, releen tulisi vetää (napsahtaa). Tämä auttoi elvyttämään omassa tapauksessa. Muutoin osta uusi rele.

Poissa Maito

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #4 : Lokakuu 07, 2013, 21:08:28 ip »
Jees ihan alkuun kiitokset vastauksista!

Tänään kerkesin hieman ihmetellä mopedia. Elikäs bensapumppu ei pidä ääntä, pelkästään servomoottorit. Tossa hieman hämäsi xenonin ballisti joka surisee/vinisee hieman bensapumpun lailla muutaman sekunnin virrat päälle käännettäessä,eikä kuskikaan ollu ihan terässä ku ei oo pariin viikkoon pyörää käynnistelly.

Ihan ensimmäisenä tankki ylös,virtaa päälle ja todettiin että pumppu ei päästä pihaustakaan. Seuraavaksi yleismittarilla mittaamaan jännitettä benepumpulle tulevasta liittimestä. Omalla akulla lukema oli reilu 9V. Kaverin akulla joka oli hiljattain ladattu ja säilytetty huoneenlämmössä hieman alle 11V. En tiedä onko noilla lukemilla sen kummempaa merkitystä? Kaverin mittaillessa jännitettä irtonaisesta liittimestä sattu silmään,että kun liitin oli irti ja virta päällä mittaristossa ei varoitusvalo vilkkunu ja läpömittarista FI teksti hävinnyt.. Liittin paikalleen ja valo ja teksti ilmestyi takaisin. Johtopäätös -> vika lienee itse pumpussa eikä missään matkanvarrella. Näin tapahtui molemmilla akuilla.

Tarkotus olis viedä pyörä pakulla lämpimään talliin tämän viikon aikana jotta pääsee ihmettelemään bensapumppua tarkemmin. Kiitokset JaKo91 linkistä jossa hyvät kuvat pumpun purkamisesta. Youtubesta löytyi myös video jossa mykkä pumppu heretetään henkiin:

Yksi käytetty pumppu olis tiedossa mutta räjäytetään nyt ensin nykyinen. Googlettelin uuden bensapumpun hintaa. Hinnasta päätellen vois luulla et on tehty kullasta :O Ilmottelen tänne miten hommassa käy. Kommentit ja vinkit tervetulleita!

Poissa marko_

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 1801
  • R1000 K4 Superbike B #21
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #5 : Lokakuu 07, 2013, 21:43:50 ip »
Kukas tässä just sano että uuden pumpun saa muutamalla kympillä?

Poissa Maito

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 07, 2013, 22:19:13 ip kirjoittanut Maito »

Poissa Telis

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 199
  • GSX-R 1000 K4
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #7 : Lokakuu 08, 2013, 00:56:05 ap »
Kukas tässä just sano että uuden pumpun saa muutamalla kympillä?

PP007 sita uutta parin kympin pumppua mainosti, tosin tais jaada silla kertaa arvoitukseksi mista sellasen sais.

Toimiiko se itse rele kun sita koittaa irrallaan?

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 654
  • GSX-R 600 K6
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma
« Vastaus #8 : Lokakuu 08, 2013, 17:31:03 ip »
Ihan ensimmäisenä tankki ylös,virtaa päälle ja todettiin että pumppu ei päästä pihaustakaan. Seuraavaksi yleismittarilla mittaamaan jännitettä benepumpulle tulevasta liittimestä. Omalla akulla lukema oli reilu 9V. Kaverin akulla joka oli hiljattain ladattu ja säilytetty huoneenlämmössä hieman alle 11V. En tiedä onko noilla lukemilla sen kummempaa merkitystä? Kaverin mittaillessa jännitettä irtonaisesta liittimestä sattu silmään,että kun liitin oli irti ja virta päällä mittaristossa ei varoitusvalo vilkkunu ja läpömittarista FI teksti hävinnyt.. Liittin paikalleen ja valo ja teksti ilmestyi takaisin. Johtopäätös -> vika lienee itse pumpussa eikä missään matkanvarrella. Näin tapahtui molemmilla akuilla.
Älä vielä turhaan sitä pumppua irrota, vika kun todennäköisesti on releessä.
C41 vika tulee jos ECU ei "näe" releen käämin läpi kulkevaa virtaa oikeanlaisena. Kontakti puolella ei ole mitään tekemistä tuon vikakoodin kanssa, vain tuo käämi puoli vaikuttaa siihen.
Releen käämi puolen nastat on joko kokoajan yhdessä (oikosulku) tai ne on kokoajan auki (johto poikki) tai toinen nasta on oikosulussa maahan. Releen käämin toiseen nastaan pitäisi tulla +12v pääreleen ja tappokytkimen kautta (haaroittuu suuttimille myös) ja se toinen on suoraan yhteydessä ECU:un.
Irroita rele ja tarkista kontaktipinnat releestä sekä releen pohjasta, jos ne näyttää hyvältä eikä liiallista hapettumaa ole, niin koita pakko-ohjata relettä suoraan akusta, vetääkö rele. Rele voi olla ryytynyt ja pakko-ohjaus voi herättää releen taas toimintaan tai sitten se vaan on rikki.
Itsellä on bensapumpun rele hajonnut sekä puhaltimen rele. Ne on samoja releitä molemmat. Bensapumpun rele piti vaihtaa, puhaltimen rele heräsi uudelleen henkiin pakko-ohjauksen jälkeen.

Poissa Maito

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu
« Vastaus #9 : Lokakuu 08, 2013, 22:42:28 ip »
Taas tuli puuhasteltua ja se vika oli kuin olikin releessä! Isot kiitokset sinnikkäästä vihjailusta!!!

Kaverin kanssa alotettiin ihmettelemällä pyörän releitä. Oikea rele paikallistettiin tuolta manuaaleja ja räjäytyskuvia topicin alta: http://gixxer.fi/foorumi/index.php?topic=1157.0 releelle menevien johtojen väreillä. Ei oo tullu ennen puljattuu noitten sähköjen kanssa.

Relettä irrottaessa sai tehdä oikeesti töitä. Vuoronperään siinä nitkuteltiin sitä liitintä irti sormenpäät hellänä ja alettiin epäillä hapettuman tehneen tepposet. Pikkuhiljaa liittimen irrotessa veikkaus osu oikeaan sillä liittimen alta alka paljastumaan vihreetä paskaa.. Ja kun se lopulta päätti irrota ni liittimet aivan savessa!! Ei oo ihme että ei oo virtanen kulkenu: http://s869.photobucket.com/user/viles1/media/Gsx-r1000Bensapumpunrele_zps0529fbdf.jpg.html

Releen kontaktipinnat sai suht hyvin puhisteltuu hiekkapaperilla. Liittimen kontaktipintoihin pitää paneutuu talven aikana paremmalla aikaa. Nyt tyydyin vaan nitkuttelemaan liitintä paikalleen pois. Liitin lopulta paikalleen,virtaa avaimesta ja avot sie! häiriövalot hävis ja bensapumppu otti kierrosta hyvin pirteästi! Tarkotus oli ottaa savut vehkeestä,mutta tässä pyörän seisoessa ja parina päivänä virtojen kanssa rämpätessä akku oli päässyt antautumaan ja solenoidi ilmoitti olemassa olostaan :) Huomenna työpäivän ajaksi akku latautumaan ja illasta käyn pyyhkäsemässä takarenkaan katuun :)
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 08, 2013, 22:49:34 ip kirjoittanut Maito »

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2119
  • Finnish Superbike #69
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu
« Vastaus #10 : Lokakuu 08, 2013, 23:55:17 ip »
Hyvä kun vika löytyi  O0

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 654
  • GSX-R 600 K6
Vs: Re: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu
« Vastaus #11 : Lokakuu 09, 2013, 06:32:52 ap »
Hyvä että toimii taas.
Hapettumien poistoon itse ainakin käytän CRC Electro sprayta, ihan pätevää ainetta, jättää suojaavan kalvon pintaan.

Poissa Maito

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 8
Vs: 1000 K4 C41 "Fuel pump reley" Ongelma ratkaistu
« Vastaus #12 : Lokakuu 09, 2013, 21:08:09 ip »
Lisätty ostoslistalle,pitänee antaa kyseinen käsittely.