Kirjoittaja Aihe: Lithium akut mp:ssä  (Luettu 13186 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Lithium akut mp:ssä
« : Tammikuu 29, 2014, 17:35:18 ip »
Jollain jo tälläisiä akkuja näyttäisi olevan pyörässä, jos keskustelua tästä aiheesta saisi aikaan...

Niille kenelle tämä lithium akku on aivan uusi asia liikkuvissa koneissa ja mitä eroa lyijy akussa on lithiumiin verrattuna, niin yritän selventää tilanetta hieman.
Eli lyijy akun energiatiheys on 40-80 Wh/kg ja lithium akun energiatiheys on 100-400 Wh/kg riipuen akun tyypistä, eli saman kapasiteetin lithium akku on huomattavasti kevyempi kuin lyijyakku.
Toinen asia on purku ominaisuudet, lithium akku pystyy antamaan huomattavan korkean hetkellisen virran (jopa 130C) ja hyvän jatkuvan virran (20-60C), lyijy akussa näitä ei ilmoiteta vaan ilmoitetaan purkuaika ja kylmäkäynnistysvirta, mistä päästäänkin kylmäominaisuuksiin, lithium akun purkuominaisuudet romahtaa kylmässä huomattavasti enemmän kuin lyijy akun, joten Suomen talveen lithium akkuja ei suositella.
Tuo C-arvo on purkuvirta verrattuna akun kapasiteettiin, eli 10C 10Ah akussa tarkoittaa 100A, C x Ah = A.
Lithium akkuja on eri tyyppisiä, yleisimmät kolme on Li-Ion, Li-Po, Li-Fe-Po. Näistä LiFePo on selvästi turvallisin ja sen takia käytetyin ajoneuvoissa.
Turvallisuudesta puhuttaessa, lithium akun kennot pitäisi aina aika-ajoin tasapainottaa ettei kennojen välille pääse syntymään jännite-eroa (toisessa kennossa enemmän latausta kuin toisessa), jos tätä ei tehdä niin kenno vaurioituu ja se ei anna enää kunnolla virtaa ja akun kokonais kapasiteetti laskee ja äärimmäisessä tapauksessa akku voi räjähtää.

Minkäs kokoista lithium akkua sitten omaan pyörään pitäisi laittaa?
Jos myyjältä kysyy, niin vähintää se mitä pyörän vakio lyijy akun kapasiteetti on, jos kyseessä on matkapyörä missä on ilmastoinnista lähtien kaikki tingentangelit, niin näin on hyvä toimia, mutta jos on kyse toisesta ääripäästä ratapyörästä, riittää että akku käynnistää pyörän.
Mittasin oman 600cc pyörän käynnistyvirran, se oli n.65A 5s ajalla ja tästä on se suurin piikki suodatettu pois. Eli ei se paljoakaan vaadi akulta, jos LiFePo akun C-arvo on jatkuvalla virralla yleisesti 20-30C ja hetkellinen virta yleensä tuplat 40-60C.
Jos otetaan vielä varmuutta tuohon, 70A / 20C =3,5Ah, kun taas tehdas suosittelee tähän 10Ah lyijy akkua, painoero on huomattava.
Ja tuon voi vielä laskea tuolla hetkellisellä virralla, 70A / 40C= 1,75Ah, eli 2Ah akku teoriassa riittää pyörän käynnistämiseen.
Huomattavaa on kuitenkin, että lyijy akun ja lithium akun lataus ei tapahdu aivan samalla tavalla, johtuen jännite-erosta ja muista ominaisuuksista.
Jos itse rakentaa akkupaketin pyörään, niin joutuu poistamaan laturin käytöstä kokonaan tai sitten tekemään vaihtoehtoisen tavan ladata akkua oikein ajon aikana.

Kommentteja? Mitä akkuja käytätte, itse koottuja vai valmiita paketteja?

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #1 : Tammikuu 29, 2014, 18:29:07 ip »
Itselläni on ihan normi setti käytössä. Kaverilla tosin on 10R-kawa -04. Siinä on laturi poissa ja tilalla pieni lyijyakku. (ehkä lifepo-akku)
Empä tiedä akun kokoa. Hän lataa akun ennen ratapäivää ja jokaisen setin välillä.

Viime kesänä ajeli vielä niin, että itse ajoi yhden setin ja sen perään naisystävä toisen. Eli 40 min ajoa ja 20 min latausta. Kyllä se kesti koko päivän. Tai oli siinä lounastauko jossain vaiheessa.

Siinä on yksi tosi kiva puoli mukana. Kun laturin irroittaa, niin se vähentää todella kivasti koneen kuormitusta. Kyseinen kone on imu- ja pakopuolta lukuunottamatta vakio ja Vantaalla olevasta penkistä on 174hp takapyörältä. Ihan oli kiva ajella, kun motoparkissa pari settiä testailin  O0

Penkittäjä oli sitä mieltä, että laturin puute oli suuri asia tommosten hevosmäärien tulemiseksi.

edit. Olen tuon saman dynokäyrän ennenkin tänne postannut. Mutta siinä se jälleen.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2014, 18:33:20 ip kirjoittanut T1mppa »

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #2 : Tammikuu 29, 2014, 18:42:22 ip »
Tämmöisen bongasin:

Akku Ebaysta

Mikäli oikein ymmärsin, niin tuon voi heittää suoraan kiinni, ei tarvitse poistaa laturia. Pyörän regulaattori tasaa jännitteen 14,4V (?). Tuossa kun oli maininta, että yli 14,9V ei saa ladata.
Tuossa on sisäänrakennettu prossu, joka tsekkaa kennojen välistä jännitettä. Siinä on myös testeri, joka näyttää muutamalla ledillä varauskapasiteetin tilanteen.

1,8Ah / 12V riittää hyvin pyöräyttämään pyöräsi käyntiin. Rivi4 on ihan ok käynnistää. Korkeapuristeisessa Ducatissa saattaisi jäädä mukit heilahtamatta.
CCA (cold cranking amperes, kylmäkäynnistysvirta) = 105 A.

Ei muuta kuin kortti viuhumaan  O0

Edit. Tuossa oli mainintaa jostain "designated charger". Eiköhän se pyörän oma laturi passaa ihan hyvin. Kunhan ei anna virtaa enempää kuin 8A. En tiedä paljonko kikserin laturi antaa.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2014, 18:51:50 ip kirjoittanut T1mppa »

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3267
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #3 : Tammikuu 29, 2014, 19:07:52 ip »
Minkä takia laturi pitäisi poistaa lithium akun kanssa? Ainoa syy total loss systeemille on tehojen vapauttaminen.

Ei taida 1.8Ah riittää vähänkään isompaan myllyyn. Mulla on rinnan kaksi 4 kennon A123 akkua ja balansointiin käytän IMAX B6 laturia. (sama kuin Ballistic laturi, mutta ilman $30 taalaa maksavaa Ballistic tarraa :) ) http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5548__IMAX_B6_Charger_Discharger_1_6_Cells_GENUINE_.html?strSearch=imax%20b
K5 1000
Myynnissä olevat osat https://www.dropbox.com/sh/d92rqrilarp7os4/AABBXbDLCVyc0uW57cEfXN94a?dl=0
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #4 : Tammikuu 29, 2014, 19:49:17 ip »
Eikös noita Li-Po ja LiFePo akkuja pidä ladata tarkalla laturilla, joka ottaa huomioon ne kennot? Normi laturihan tätä ei tee, sillä lyijyakussa on vaan yksi kenno.
Ainakin Li-Po akuissa on räjähtämisvaara, jos sitä lataa väärin.

Tuossa mun linkkaamassa akussa on prossu (balanceri) sisällä, joka hoitaa kennojen jännitteen tasalla pitämisen.
Mutta jos sulla on lifepo-akku kiinni pyörässä ja laturi antamassa virtaa ja akku toimii moitteetta, niin empä nyt lähde enempää väittämään vastaan.

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #5 : Tammikuu 29, 2014, 19:57:37 ip »
Jos on pelkät lithium kennot laturissa kiinni ilman mitään lithium balanseria/laturia niin ne voi ylilataantua ja vaarana on "räjähtäminen".
LiFePo kennon nimellis jännite on 3,2-3,3V ja täyteen ladattuna 3,6-3,7V, mikä tekee 14,4-14,8V ja kun tuo jännite saavutetaan pitää virtaa vähentää niin että jännite ei nouse tuon yli ja näin lataus loppuu/katkeaa jossain vaiheessa. Mutta esim A123 antaa osalle omista kennoista 4,2V max latausjännitteeksi. Rata-ajossa ei tätä ongelmaa juurikaan tule kun ajoaika on sen verran lyhyt että ei kerkeä suurta vahinkoa tekemään akulle jos yrittää ladata täyttä akkua. Kuten sanottu, LiFePo kenno on näistä se turvallisin.
Mutta suurempi ongelma suora kytkentä pyörän laturiin on sen antama virta, tai lähinnä sen rajoittamattomuus, riippuen kennosta latausvirta saa olla 1-10C. Tuo 10C arvo on vain huippu kennoilla, muutoin se on vain 1-3C. Olen tämän kyllä tämän testannut ja ainakaan LiPo kennot ei ota enempää virtaa vastaan mitä ne kestää/on spekattu.
Ei näitä akkuja silti tarvitse pelätä, itse aion näiden tietojen valossa laittaa noita A123 kennoja ilman erillistä laturia, balancerin ajattelin silti laittaa, niitä kun löytyy ihan piirilevy malleja.

Kyllä tuo 1,8Ah voisi riittääkkin, se riippuu ihan kennojen virrananto kyvystä, 60C piikkinä antavat 108A. Tuossa vain on hyvin rajallisesti tietoa noista kennoista.

Lyijy akun kennojännite on ~2V ja kennoja on kuusi, sen takia niitä korkkejakin on 6kpl.

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3267
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #6 : Tammikuu 29, 2014, 20:04:17 ip »
Lipo akkua ei kannata harkita. Mulla on sama setti ollut jo varmaan neljä vuotta ja on vedetty matkaa, rataa jne. :)
Eikä akussa todellakaan ole mitään prossua vaan suoraan kiinni mopon piuhoihin. Tosin perinteisten liittimien tilalla on pikaliitin.

« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2014, 20:06:03 ip kirjoittanut Juha_K »
K5 1000
Myynnissä olevat osat https://www.dropbox.com/sh/d92rqrilarp7os4/AABBXbDLCVyc0uW57cEfXN94a?dl=0
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 380
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2014, 20:13:50 ip »
Tuli tässä mieleen, jos laitatan kartan penkissä pyörään kun laturi on paikallaan.
Jos sen myöhemmin nappaan pois, niin eihän siinä pitäisi ilma-bensa -seoksen muuttua. Pitäisi vaan tulla kierrosherkempi, kun laturin viemä teho on poissa.

Vai voisiko se vaikuttaa seoksiin?

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 131
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #8 : Maaliskuu 01, 2014, 07:48:08 ap »
Mistä saa ostettua/tilattua normiakkua kevyempänä versiona?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
------------------------------

GSX-R 1000 K7 Ex
GSX-R 1000 k7 toinen menossa

Poissa marko_

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 1796
  • R1000 K4 Superbike B #21
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #9 : Maaliskuu 01, 2014, 07:50:14 ap »

Poissa rranta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #10 : Maaliskuu 01, 2014, 10:31:22 ap »
Eilen juttelin Yoshimuran kittisähköistä tuohon mun pyörään. Myyjä varotteli siitä, että noita bokseja on paukkunu ku niitä on käytetty huonojen akkujen kans. Päätin uskoa kaveria koska se noitten gixxereitten ja yoshimuran kans painunu hyvinki pitkään ja rakentanu muutamia kärkipyöriä tähän maahan. Eli ainaki kittisähköjen kans huolehtikaa akuistanne oli ne sitte lithiumia tai lyijyä tms.
GSX-R 1000 K7

Poissa Juha_K

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 3267
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #11 : Maaliskuu 01, 2014, 11:13:00 ap »
Eilen juttelin Yoshimuran kittisähköistä tuohon mun pyörään. Myyjä varotteli siitä, että noita bokseja on paukkunu ku niitä on käytetty huonojen akkujen kans. Päätin uskoa kaveria koska se noitten gixxereitten ja yoshimuran kans painunu hyvinki pitkään ja rakentanu muutamia kärkipyöriä tähän maahan. Eli ainaki kittisähköjen kans huolehtikaa akuistanne oli ne sitte lithiumia tai lyijyä tms.
Vähän ohi aiheen, mutta oliko teillä puhetta mitä hyötyä olisi kitti ECU:sta verrattuna oman ECU:n puukottamiseen?
K5 1000
Myynnissä olevat osat https://www.dropbox.com/sh/d92rqrilarp7os4/AABBXbDLCVyc0uW57cEfXN94a?dl=0
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa rranta

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #12 : Maaliskuu 01, 2014, 14:14:47 ip »
Eilen juttelin Yoshimuran kittisähköistä tuohon mun pyörään. Myyjä varotteli siitä, että noita bokseja on paukkunu ku niitä on käytetty huonojen akkujen kans. Päätin uskoa kaveria koska se noitten gixxereitten ja yoshimuran kans painunu hyvinki pitkään ja rakentanu muutamia kärkipyöriä tähän maahan. Eli ainaki kittisähköjen kans huolehtikaa akuistanne oli ne sitte lithiumia tai lyijyä tms.
Vähän ohi aiheen, mutta oliko teillä puhetta mitä hyötyä olisi kitti ECU:sta verrattuna oman ECU:n puukottamiseen?
No olí siitä puhetta tai on ollu aiemminki. Nykysillä systeemeillä saahaan toki noista omista ecuista tehtyä ihan hyviä ja toimivia. Saan vaan sen sillain sopivasti niin se Yoshin leima siinä boksissa ei haittaa. Mun pyörässä mitä sillä sähköillä haen on korjausta siihen kaasulle meno ongelmaan. Se vaikuttaa myös moottorijarruun. Nykysellään joudun vaihtaan alas välikaasulla ja mutkasta lähtiessä pyörä tahtoo nykästä rykästä vaikka seokset on kohillaan. Ongelmaa sielä aiheuttaa se kaasun on off asetus joka katukäytössä tehdään sellaseksi. Osansa tuo myös sytkä jota pitäs päästä muuttaan. Se nykäsy rykäsy tahtoo irrottaa pidon mutkasta lähtiessä ja pyörästä saadaan vielä pehmeämpi lineaarisempi vedoltaan ja vetoa lisää vaikken noista jäläkimmäisistä olekaan valittanu. Kuskisa on vielä suurimmat ongelmat pyörä kyllä menis. Oman Ecun muuttamisella päästään noihinki mistä kirijotin. Tähän koko hommaan vaan vaikuttaa myös tietyt muut asiat joista voin Juha sulle kertoa ku radalla taas nähdään. Syihin liittyy myös ehkä asioita mitkä ei minusta julkisiin foorumeihin kuulu. Niistä lisää ku nähdään. Yllä oleva tosi palijon ohi aiheen. Ylläpito heittäköön mihin katsoo kuuluvan. Muualle tai roskiin  :P
GSX-R 1000 K7

Poissa juice09

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 17
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #13 : Maaliskuu 01, 2014, 19:12:57 ip »
pure fun racing team.

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1067
  • GSX-R
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #14 : Toukokuu 08, 2014, 17:42:47 ip »
Ei hyväksynyt kisa K8 1000 LiFePo akkua, jännitteet nousi 16v ja alkoi pätkimään kun akku tuli täyteen  knuppel2
Lyijyakulla toimii ja jännitteet 15v
Toimisi varmaan vakiopyörässä mutta kun valot on poistettu niin virran kulutus pienenee.
Ei onnistunut 3000g kevennys, vain 1450g saatiin pois.

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #15 : Toukokuu 08, 2014, 18:23:30 ip »
Mulla pelittää hyvin, vika sulla taisi olla akun latauksessa, siis jos latasit sen ensin sillaisella lithium akuille tarkotetulla laturilla mikä tarkkailee joka kennon jännitettä, itsellä oli ensin 3,50V/kenno ja nostin 3,55V/kenno ja hyvin toimii, ei ainakaan vielä mitään ongelmaa. Mutta korkeammilla kenno jännitteillä voi tullakkin ongelmaa, muutenkin lithiumin käyttöikä pitenee jos sitä ei ladata aina täyteen.
Niin ja ei omassa pyörässä ole kuin mittaristossa pari valoa, kaikki muu karsittu pois.


Lisätään tähän vielä pari kuvaa omasta akkupaketista.

Painoeroa lyijyakkuun on lähes 2kg.
Kennoina on 4kpl A123 26650M1B.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 08, 2014, 18:28:23 ip kirjoittanut Jabe »

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1067
  • GSX-R
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #16 : Toukokuu 08, 2014, 18:55:56 ip »
Paljonko latausjännitteesi on eri kierrosluvuilla?

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #17 : Toukokuu 08, 2014, 20:02:40 ip »
En ole mitannut kierroksilla, mutta tyhjäkäynnillä jännite pysähtyy 14,7V. Siinä kohtaa akkuun ei mene enää virtaa, eli akku ei ota enää virtaa vastaan kun kennojännite lähentelee 3,7V.
Mitä kennoja akussasi on?

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1067
  • GSX-R
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #18 : Toukokuu 09, 2014, 08:51:26 ap »
Tiedot löytyy täältä:  http://earthxmotorsports.com/our-batteries/#technology

Alijännitesuoja tuli vastaan kun testatessa jännitteet laski ja akku katkaisi sähköt, hetken kuluttua virrat palautui.
Ylijännitesuoja varmaan katkaisee 15v yläpuolella ja siitä johtuu ongelmat.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2014, 08:58:11 ap kirjoittanut KassuB »

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #19 : Toukokuu 11, 2014, 12:53:30 ip »
Eipä tuolta sivulta löydy muuta kuin että käyttävät LiFePo kennoja ja amerikan tyyliin kehuvat omaa ja rivienvälistä haukkuvat muita.
Mittailin tuon oman pyörän latauksen, 14,7V oli 5000rpm sekä 8000rpm ja tyhjäkäynnillä.

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2107
  • Finnish Superbike #69
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #20 : Lokakuu 31, 2014, 22:40:41 ip »
Mites teillä on nämä akut kestäneet? Sellaista huhua kuulin, että kannattaisi uusia kerran vuodessa. Onko tässä perää?

Poissa Kimmo57

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #21 : Marraskuu 01, 2014, 10:54:36 ap »
Mites teillä on nämä akut kestäneet? Sellaista huhua kuulin, että kannattaisi uusia kerran vuodessa. Onko tässä perää?
Itse kennoista kasailtu on nyt toiminut moitteettomasti neljä vuotta. Välillä kiinalainen GPS-trackeri imeskeli akkua tyhjäksikin, mutta toimii silti. Balansointia ei ole tehty koskaan, kun sellaista mahdollisuutta en siihen rakentanut.
Tämä siis katukäytössä.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 01, 2014, 11:11:13 ap kirjoittanut Kimmo57 »

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2107
  • Finnish Superbike #69
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #22 : Marraskuu 01, 2014, 13:52:53 ip »
Olisiko kenelläkään suositella laadukkaita akkuja? Mielellään ihan koteloituja ja normaaleilla liittimillä. Shoraita näkyy stormilla olevan. Olisiko muita hyviä vaihtoehtoja?

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #23 : Marraskuu 03, 2014, 16:17:39 ip »
Mites teillä on nämä akut kestäneet? Sellaista huhua kuulin, että kannattaisi uusia kerran vuodessa. Onko tässä perää?
Se on enemmänkin käyttökerroista kiinni ei ajasta.
Itse vaihtaisin sitten vasta kun akut ei pidä enää tarvittavaa varausta, ns. kyykkää startatessa.
Balansointi eli tasauslataus kannattaa itse kootuissa akuissa kerran vuodessa tehdä.


Työkaveri jälleenmyy Ballastic merkkistä akkua, pienin akku kuulemma käynnistää henkilöautonkin.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 03, 2014, 16:33:51 ip kirjoittanut Jabe »

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #24 : Syyskuu 02, 2017, 22:44:14 ip »
Laitetaampa pari kuvaa kun avasin JMT merkkisen lithium akun, kyljessä lukee li-ion mutta kovasti näyttää li-po kennoilta.
Akku ollut kolarissa, minkä jälkeen ei enää jaksanut käynnistää -> kennot hajonneet ja kuten kuvista näkee niin pahasti turvonneet.


Ihan tasaava lataussäädin näyttää akun sisällä olevan, eli tasailee kennoja itsenäisesti kokoajan.

Tuohon kun vaihtaa kennot, niin saa ruohonleikkuriin nopeen akun 2funny

Poissa Falconi

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #25 : Syyskuu 03, 2017, 09:13:07 ap »
Kennojen lukumäärä toki viittaa ettei kyseessä olisi li-po. Lipot ei muutenkaan tykkää yhtään ylijännitteestä ja ovat aika herkkiä räjähtelemään.

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 602
  • GSX-R 600 K6
Vs: Lithium akut mp:ssä
« Vastaus #26 : Syyskuu 03, 2017, 20:51:27 ip »
Joo onhan noita rautakennojakin tuossa muodossa. Ja tosiaan lipo on 4,2V, niin niitä olisi 3kpl kun nyt 4kpl.
Hommasin tilalle Exiden lithium akun, siinä oli jopa latausohjeet akun päällä, virrat ja jännitteet kerrottu.