Kirjoittaja Aihe: RADALLE TEKEE MIELI  (Luettu 12122 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3356
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #30 : Lokakuu 10, 2014, 16:14:15 ip »
Kiitokset kaikille neuvoa antaneille. Kesä meni ja tuli muutamia kertoja alastarossa käytyä.

Nyt valitettavasti kävi niin huonosti ettei kadulla ajo enään juurikaan maistu ja kilvetön peli olisi hakusessa.  (tästä kyllä varoiteltiin)

Nyt kyselenkin ohjeita ja vinkkejä seuraavan haasten edessä.

Mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon kun ostelee käytettyä ratapeliä?

Omissa ajatuksissa parhaiten istuisi alle GSX-R600 2004 -->

Niin siinä äkkiä käy. ;D

Kannattaa hankkia mopo, jossa on jo valmiiksi vaihdettu alustan osat ja muut ratahilppeet, koska ne eivät juuri näy hinnassa, mutta jälkikäteen kalliita hankkia. Lisäksi suosittelen Suzukeista K6 lähtien, koska silloin tuli "luistokytkin" ja se helpottaa kummasti rata-ajoa. Ehkä parempi vaihtoehto radalle on kuitenkin Yamaha R6R 2006 alkaen tai 2008-> jos vaan mahtuu budjettiin. Ei Suzuki huono ole, mutta suurin osa kisapeleistä on Pianoja niin kai se jotain kertoo. :) Cebareissa ei taida olla luistokytkintä vieläkään, Kawasta en tiedä, mutta Yamahassa moinen on.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2119
  • Finnish Superbike #69
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #31 : Lokakuu 10, 2014, 19:36:26 ip »






Mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon kun ostelee käytettyä ratapeliä?
Esim Vakuutukset, jokin ilmeisesti pitää olla jotta radalle pääsee?
Kaupanteko tilanne ja paperi hommat?

Kaikki normi tekninen homma on hallussa, mutta jos jotain erityistä tarkastettavaa/huomioitavaa tulee mieleen niin voi mainita.


Omissa ajatuksissa parhaiten istuisi alle GSX-R600 2004 -->

No niin. Nyt vähän laajemmin. Eli vakuutuksena tosiaan ihan liikennevakuutus. Tämä on vastaava kuin vanha maastoliikennevakuutus. Ennen nämä oli jotain 100-200e yhtiöstä riippuen. Viime vuosina yhtiöt ovat alkaneet hinnoittelemaan nämä niin, ettei niitä kukaan ota. Kaiketi huono bisnes yhtiöille. Pistin tosiaan tarjouspyyntöjä menemään useaan yhtiöön, mutta ensimmäiseenkään en vielä hintaa saanut. Eli seuraavat hinnat ns. huhupuheita.

If: n.2100e
lähitapiola 1201e
Pohjantähti: 1430e
fennia: 523e (nousee 2015 vuoden vaihteessa)

Eli näillänäkymin kannattaa tän vuoden puolella ottaa fenniasta vakuutus, niin menee vanhalla hinnalla. Turvan kanssa itsellä neuvottelu menossa. Myyjä tarvitsi vaan joltain pomolta luvan vakuutuksen myöntämiseen, eli hintaa en siitä saanut. Palo/varkausvakuutus ehkä järkevää ottaa myös jos sellainen myönnetään. Sekin tuntuu olevan virkailijasta kiinni. Jos eivät myönnä, niin kannattaa soittaa perään jos sattuu eri virkailija. Itse tein näin ja sanoin "unohtaneeni" kysyä sitä kun otin liikennevakuutuksen ja myönsi sen vakuutuksen, vaikka eka virkailija kielsi... Niin ja vakuutushan otetaan näihin runkonumeron perusteella. Eli se kannattaa kaivaa esille varuilta.

Kaupantekotilanteessa kannattaa tehdä normaali luovari vaikka aken luovaripohjalle. Tämä voi tulla tarpeeseen esim.ulkomaan radoille mennessä jos tullissa haluavat pyörän papereita tutkia.

Ja kuten Juha_K mainitsi, niin hommaa mahdollisimman valmis peli. Joku öhlinssin catridgesetti ja takapamppu ei hinnassa näy montaa satasta mutta kun sellaisen tarvit alkaa myöhemmin hommaamaan niin rahaa menee nelinumeroisia summia... Toinen mitä olisi hyvä löytyä olisi toiset vanteet levyineen. Jos hyvillä varusteilla/varaosapaketilla oleva pyörä on tonnin kalliimpi kun pelkkä pyörä niin osta kalliimpi.

Jammua tosiaan on varmaan eniten saatavilla. Johtuu luultavasti osittain siitä syystä kun sillon 2006 kun noi tuli niin YCC-cupilla oli muistaakseni joku diili millä noita sai erittäin sopivaan hintaan. Varaosien saatavuus tosiaan on hyvä varikollakin kun noita on paljon. Mutta kannattaa sekin miettiä että noikin on jo aika vanhoja ja kyllä taitaa samanikäiset suzukit olla "vähän" kestävämpiä :)

Gixeissä tosiaan 2006 tuli paljon päivitystä 600/750 malliin. Luistokytkin ja koko moottori muuttui paljon nykyaikaisemmaksi (kasettilaatikko jne). Päivitykset sen jälkeen käsittääkseni aika pieniä, eli kohtuudella nykyaikainen laite (toki vähän puolueellinen mielipide)

 




Poissa Rautonen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 20
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #32 : Lokakuu 10, 2014, 20:50:33 ip »
Vastaukset ovat jo paljon raottaneet verhoa...

Ja kyllä tarkoitus olisi hankkia ns.valmis paketti lämppäreineen yms.

Ja vaikka kuussatku on hakusessa, niin olisi tarjolla esim.
http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1733223
http://www.nettimoto.com/suzuki/gsx-r/1708978

Ketuttaa vain kun tuli katupyörään (K6 1000) teetettyä alusta Honkasella  ;D

Suikka on lähellä sydäntä koska on vuosia viettänyt kadulla semmoisen selässä ja sattuneesta syystä on myös kytköksiä Ylöjärven Suzuki pajaan, joten tekninen tuki on todella lähellä. Mutta vähän on 2006 --> 600 gixereitä tarjolla

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #33 : Lokakuu 10, 2014, 21:21:02 ip »
On kyllä melkoisen huono tarjonta tällä hetkellä. Edullisten kilvettömien osalta siis.

Muutamia asioita, joita pyörää ostaessani ottaisin huomioon.
- Luistokytkin ja shifteri ehdottomia. Näitä tulet tarviimaan/kaipaamaan melko pian.
- alusta rakennettu / päivitetty vakiosta. Hyvä olisi olla myös ohjausiskari. https://www.youtube.com/watch?v=v5rhlw_f_FI videon pyörässä on ohjausiskari, mutta se saisi olla jäykemmällä. Eikä ohjausiskarikaan kaikkea poista. Eli kun avaat kaasua kunnolla (kuten mutkista uloslähtiessa kuuluu tehdä), etupää kevenee. Jos se ei nouse ilmaan, vaan hipoo asfaltin pintaa -> tulee tuollaisia tank-slappereita. Ei noista yleensä haittaa ole, mutta luotto pyörään pienenee kummasti.
- Kuitukatteet, jossa myös kova istuinosa. Geelipenkillä et saa niin hyvää tuntumaa pyörään, kuin kunnon ratapenkillä. Eli sellainen parin millin vaahtomuovi siinä kovan takakatteen päällä.
- Plussaa on, jos moottori on säädetty penkissä ja siitä löytyy dokumentit. Tällä lähinnä varmistetaan se, että moottori ei käy liian laihalla. Yleensä myös kaasunvaste ym. on säädetty tehdasta paremmille asetuksille. Niillä hevosilla ei niin väliä. Tehoo noista löytyy ihan riittävästi.
- tuplavanteet ovat hyvät. Ne yleensä kuuluu vanhan kilpapyörän mukaan.
- teräspunosjarruletkut edessä.
- jalkatappisarja nyt ainakin (jos kiinalaiset, niin kuinka paljon ne taipuu alaspäin, kun niiden päällä seisoo?)
- jos saa mukaan rengaslämppäreitä ja pukkeja, niin ne sun tarvii joka tapauksessa hommata.
- kiva ois, jos ois jotain kaato-osia. Kuten moottorin poskia, clipari-tankoja, kahvoja jne.
- joistain pyöristä löytyy tankki-foamit. Ne ei ole pakolliset, mutta ihan mukavat.

Kun käyt katsomassa sitä pyörää, niin tarkista yleisen kunnon lisäksi kaikkia pieniä hiusmurtumia, onko takahäkki samassa linjassa pyörän kanssa (yleensä sen saa taivutettua suoraan, jos ei ole jo) sekä missä kunnossa muiden kulutuosien lisäksi jarrupalat on. Kisapalat ovat heti toista sataa euroa / sarja. Tarkista myös vuotaako iskarit, eli hikoileeko stefojen välistä liukuputkiin.

Kun olet ostanut sen pyörän, niin laita joka ikiseen nesteeseen liittyvään ruuviin ja mutteriin varmistuslangat! Kunnon rosterilankaa ja kunnon työkalulla. Se on tosi hyvä investointi!

Ylimääräisiä renkaita ei ole pakko saada mukaan. Käytettyjä renkaita löytyy ~50€/rengas aika hyvä valikoima kun kyselee kilpakuskeilta/-talleilta

Poissa Slowrider

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 2119
  • Finnish Superbike #69
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #34 : Lokakuu 10, 2014, 22:54:48 ip »
No ehkei niitä hyviä raski ilman myydä :)

Poissa PP007

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1073
Vs: RADALLE TEKEE MIELI
« Vastaus #35 : Lokakuu 12, 2014, 08:33:17 ap »
No ehkei niitä hyviä raski ilman myydä :)
Oftopiccia mutta rengas tuli, tattis!
Mulla If:issä liikennevakuutus nousi n. 380e:stä 440e:hen/vuosi
GSX-R 1000 K-8