Kirjoittaja Aihe: Etujarrun "nykiminen"  (Luettu 12128 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa tboos

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 7
Etujarrun "nykiminen"
« : Toukokuu 05, 2017, 21:13:05 ip »
pyöränä 2003 gsxr... mistähän mahtaa johtua, että etujarrua painaessa maltillisesti, niin jarrutus ei ole tasaista, vaan "nykivää". Ikään kuin jarrut välillä ottaisi ja välillä ei, hankala selittää kuvaavasti. Voiko olla kyseessä jarrupalojen kuluminen, levyjen ongelmat vai jokin muu vika. Jossain keskustelussa pisti silmään hieman vastaava ongelma ja siinä oli ollut kyseessä vältä(?) ohjainlaakeri, mikä sai aikaan vastaavaa efektiä. Itse tuon kuitenkin paikantaisin paloihin/levyihin...ehkä.

Paikalla Wason

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 177
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2017, 21:19:49 ip »
Kokeile herkistellä levyjen niittejä. Jumiutuneet voi hyvin aiheuttaa tommosta... tai sit kierot levyt..

Poissa HABA

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 596
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #2 : Toukokuu 06, 2017, 09:09:06 ap »
Kannattaa kans satulat pestä kunnolla. Otat palata pois ja peset mäntiä ja puristat sisään takasin. Kannattaa puristella muutaman kerrankin. Ton ohjaus laakerin huomaa yleensä klonksauksena jarrutuksessa. Itselläni oli kulunut muutama vuosi sitten ja teki semmosen ärsyttävän klonksauksen.

Poissa Nappula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 251
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #3 : Toukokuu 06, 2017, 13:51:05 ip »
Samasta ongelmasta kokemusta samassa pyörässä. Itse sain homman korjaantumaan näin: Satulat pöydälle, kaikki auki ja huolellinen puhdistus. Brake cleaneria kielletään usein käyttämästä, mutta jos vaihdat uudet tiivisteet ja varmistat ettei satuloihin jää jäämiä, niin en usko että haittaa - ei ainakaan omassa tullut mitään ongelmia. Satuloiden irroitukseen suosittelen paineilmaa, pihdeillä nyplääminen saa vain männät naarmuille. Ja kannattaa varoa, ne männät tosiaan lähtevät lentoon paineilmalla, jos ei laita lautaa/rättiä vastaan. Ebaysta saa valmiita korjaussarjoja, missä tulee kaikki tiivisteet ja jopa uudet prikat banjoille. Omista satuloista löytyi ihan semmosta tahnaa, joten tuskin oli koskaan kyseistä toimenpidettä tehty.

Levyjen niitit aiheuttaa usein enemmänkin tärinää jarruttaessa, kuin jarrutehon vaihtelua - jos nyt ymmärsin kuvailemasi vian oikein. Ja jos levyt ovat oikein kuluneet ja vanhat, ei niitä niittejä hieromalla saa paremmaksi.

Ohjainlaakeri kannattaa tuon ikäisestä pyörästä vaihtaa, jos sellaista ei ole tehty. Se kuitenkin vaatii jo vähän aikaa ja pukkien virittelyä, joten ei ehkä ihan kauden alussa kannata ruveta. Kannattaa kuitenkin testata miten väljä/urittunut se on: Etupää ilmaan ja ohjausiskari irti, jonka jälkeen kokeilee onko keskellä tai muualla ohjauksessa "pykälää" etupyörää kääntämällä -> selviää onko urittunut. Väljyyttä voi tunnustella pumppuja heiluttelemalla.

Esimerkkikuva etupään nostamisesta ohjauslaakerin vaihtamista varten:


If it's worth doing - it's worth overdoing.

Poissa HABA

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 596
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #4 : Toukokuu 06, 2017, 14:59:05 ip »
Allekirjoitan kyllä tuon nappulan kirjotuksen täysin. Tein saman homman satuloihin kans toissa talvena. Ihme tahnaa oli sisällä kans. Eikä ollut sillon pahan hintainen stormillakaan toi tiiviste sarja. Ilmat vaan tuntu olevan paha saada pois. Niin pirun pienet noi kanavat satuloissa. Tänään kävin ensimmäistä kertaa testaan pyörää nopeesti oli taas tullut jostain ilmakuplia toiseen satulaan. Josko nyt rupeis oleen pois kaikk ilmat. Toivottavasti ainakin.

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #5 : Toukokuu 07, 2017, 09:25:42 ap »
Kannattaa koputella linjoja, satuloita, pääsylkkää yms, se saa ne pienet kuplat irtoamaan seinämistä. Kannattaa käyttää tuota jippoa kaikessa ilmaamisessa, missä pienet kuplat häiritsee.

Poissa Kimmo57

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #6 : Toukokuu 08, 2017, 12:33:02 ip »
Kannattaa myös kokeilla putsata levyt kunnolla käymällä ne läpi hiekkapaperilla tai vaikka teräsvillalla.

Poissa Kukk4nen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #7 : Heinäkuu 11, 2017, 19:43:55 ip »
Itsellä kanssa pientä napsetta jarrutustilanteessa sekä kun paikallaan pumppaa keulaa alas. Täytyy löysätä kaikki T-palan pyltit ja kiriä uudelleen. Jos äänii kuuluu vielä niin tiukata vielä ylä T-palan alapuolella olevat kaksi päälekkäistä mutteria. Jos pauke kuuluu vieläkin niin varmaan nostettava pyörä ilmaan niin, että voi Nappulan vinkin muakisesti testata ohjainlaakeri kunnon.
Mistä porukka on tilannut gixxereihin alkuperäisiä vastaavia osat?

Jarrusatulat olen itse joka talvi purkanut, putsannut vain jarrunesteellä osat ja kuivannut täysin kuivaksi! Satulat kestää kyllä jarrunesteen kun ei niitä siellä liottele ja kyllä irtoaa pölyt ja moskat männistä ja tiivisteistä! Suosittelen  O0

Poissa Nappula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 251
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #8 : Heinäkuu 12, 2017, 20:00:12 ip »
Itsellä kanssa pientä napsetta jarrutustilanteessa sekä kun paikallaan pumppaa keulaa alas. Täytyy löysätä kaikki T-palan pyltit ja kiriä uudelleen. Jos äänii kuuluu vielä niin tiukata vielä ylä T-palan alapuolella olevat kaksi päälekkäistä mutteria. Jos pauke kuuluu vieläkin niin varmaan nostettava pyörä ilmaan niin, että voi Nappulan vinkin muakisesti testata ohjainlaakeri kunnon.
Mistä porukka on tilannut gixxereihin alkuperäisiä vastaavia osat?

Jarrusatulat olen itse joka talvi purkanut, putsannut vain jarrunesteellä osat ja kuivannut täysin kuivaksi! Satulat kestää kyllä jarrunesteen kun ei niitä siellä liottele ja kyllä irtoaa pölyt ja moskat männistä ja tiivisteistä! Suosittelen  O0

Suosittelen tarkistamaan ohjauslaakerin kunnon samantein, sen vaikuttaessa todella paljon ajettavuuteen.

Ite oon ainakin ensin aina käynyt kysymässä ihan Suzukin varaosamyyjiltä hintoja ja vasta tämän jälkeen suunnannut Ebayn ihmeelliseen maailmaan. Yllättävän usein hinnat ovat ihan kohtuullisia.
If it's worth doing - it's worth overdoing.

Poissa Kukk4nen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2017, 10:57:36 ap »
Itsellä kanssa pientä napsetta jarrutustilanteessa sekä kun paikallaan pumppaa keulaa alas. Täytyy löysätä kaikki T-palan pyltit ja kiriä uudelleen. Jos äänii kuuluu vielä niin tiukata vielä ylä T-palan alapuolella olevat kaksi päälekkäistä mutteria. Jos pauke kuuluu vieläkin niin varmaan nostettava pyörä ilmaan niin, että voi Nappulan vinkin muakisesti testata ohjainlaakeri kunnon.
Mistä porukka on tilannut gixxereihin alkuperäisiä vastaavia osat?

Jarrusatulat olen itse joka talvi purkanut, putsannut vain jarrunesteellä osat ja kuivannut täysin kuivaksi! Satulat kestää kyllä jarrunesteen kun ei niitä siellä liottele ja kyllä irtoaa pölyt ja moskat männistä ja tiivisteistä! Suosittelen  O0

Suosittelen tarkistamaan ohjauslaakerin kunnon samantein, sen vaikuttaessa todella paljon ajettavuuteen.

Ite oon ainakin ensin aina käynyt kysymässä ihan Suzukin varaosamyyjiltä hintoja ja vasta tämän jälkeen suunnannut Ebayn ihmeelliseen maailmaan. Yllättävän usein hinnat ovat ihan kohtuullisia.

Täytyy lähteä etsimään työkalua, jolla saa tiukattua hieman tuota ohjainlaakeri T-palan alapuolelta. Tällä ensi avulla jos selviäisi tämän ajokauden ja vaihtaisi uudet laakerit sitten talvella  :D

Poissa Jabe

  • Foorumin Moderoija
  • *****
  • Viestejä: 655
  • GSX-R 600 K6
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #10 : Heinäkuu 21, 2017, 12:35:10 ip »
Minkä ikäinen pyörä kyseessä?
K6:ssa ainakin ohjauslaakeri kiristetään vain yläpuolelta, alhaalla ei ole mitään. Tuossa on kaksi haka-avaimella kiristettävää mutteria päälekkäin ja huomasin että kierre oli aika väljä, joten alempi piti jättää selvästi löysälle kun ylemmän kiristi, muuten menee liian piukkaan. Ylin mutteri on 36mm avainvälillä.

Poissa Kukk4nen

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: Etujarrun "nykiminen"
« Vastaus #11 : Heinäkuu 21, 2017, 21:34:15 ip »
Pyörä on 2004 ja ajettu n. 45 tkm. Irrotin ylemmän kolmion ja tiukkasin noi kaks mutteria hakasavaimella. Vedin kyllä napakasti kiinni, alempi meni ehkä 1/4 kierrosta enemmän kiinni. Kävin sitten ajelemassa ja ei enää kuulu pientä kolketta. Vähän epäilen, että olis laakerit menossa ja välys tulee taas vähän ajan kuluttua takas? Ei meinaa aina tuo eturengas kestää alhaalla niin mahtaa hieman tykätä näistä  laakeri pahaa  ::)