Kirjoittaja Aihe: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!  (Luettu 5148 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« : Huhtikuu 15, 2018, 17:50:23 ip »
Eli osaisko joku vähän neuvoa etuiskareitten yläpään pikkuruuvien kanssa paljonko niitä kannattais vääntää äärisoftistä hardiin päin,100kg kuski ja katukäyttöön,iskarit on juuri huollettu ja jäykät ku mitkä ei paljoo periks anna,esijännitystä en oo vielä kattonu kans paljonko sitä pitäs vääntää noin??
Sagi pitäis tieten olla sen 30-35mm,veikkaan et nyt on joku 15-20mm.
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 652
  • GSX-R 600 K6
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2018, 21:06:53 ip »
Aloita vaikka tehdas setupista, rebound 4-kierrosta, comp 5-kierrosta auki, eli jäykimmästä aukipäin sanoo manuaali.

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 15, 2018, 21:10:45 ip »
Ok
Mitä se manuaali sanoo esijännityksestä ja löytyykö pyörän omista työkaluista avain sen säätöön?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #3 : Huhtikuu 15, 2018, 21:36:48 ip »
Ja oliko tolpan alapäässä vielä jokin säätö ja mikä sen tarkoitus on ja mikä tehdasasetus?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 413
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #4 : Huhtikuu 16, 2018, 13:34:41 ip »
Kokeileppa tätä
http://www.mprata.fi/index.php?action=downloads;sa=view;down=67
Tuolta löytyy "download"näppi, mistä saat huoltomanuaalin. Jos lontoo ei taivu herkästi, niin on manuaalissa hyviä kuviakin.

Alhaalla on esijännityksen säätö. Ylhäällä meno- ja paluuvaimennukset.
Section 2. Suspension. Siitä pläräät eteenpäin, niin tulee moneen kyssäriin vastausta.

Kadulla keulan sagi vois olla hyvä siellä 35 paikkeilla. Vakiojousilla ja 100 kg äijä päällä, niin sagi ei voi mun mielestä millään olla 15-20. On joko mittausvirhe tai jouset vaihdettu jäykempiin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 13:38:13 ip kirjoittanut T1mppa »

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #5 : Huhtikuu 16, 2018, 13:48:31 ip »
No sepä justs kun ei lontoo taivu:/
Ai se esijännityksen säätö o nyt alapäässä,näin se tekniikka kehittyy pyörii ollu mut eka missä ei oo tolpan yläpäässä.
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 413
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #6 : Huhtikuu 16, 2018, 14:01:09 ip »
No sepä justs kun ei lontoo taivu:/
Ai se esijännityksen säätö o nyt alapäässä,näin se tekniikka kehittyy pyörii ollu mut eka missä ei oo tolpan yläpäässä.

 :)
Kuvat on joo hyviä.
Näyttää olevan alapäässä se esijännitys. Yläpuolelle kun ei mahdu. Tekniikka kehittyy. Välillä otetaan askeleita eteenpäin ja välillä taakse.

Kurapyöriä tullut viimeaikoina seurattua. Eka oli 1-kammiokeula, sit tuli 2-kammiokeula ja site 4-kammiokeula. Kisajätkät ei tykännyt 4-kammiokeulasta, vaan ajeli 2-kammiokeualalla. Jossain vaiheessa tuli ilmakeula, mut jotkut tykkäs kuitenkin mennä jousikeulalla (2- tai 4-kammio). Sit kehitettiin taas uus 1-kammiokeula ja sit 4-kammiokeula.
Tollasta sahaamista se on ollut ~3-4 vuoden sisällä  :)

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #7 : Huhtikuu 16, 2018, 14:34:54 ip »
Mites se esijännitys ny säätyy,kääntää myötäpäivään eli kiristää sitä kuusiokoloruuvia ni keulan pitäs pehmetä vai?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 413
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #8 : Huhtikuu 16, 2018, 15:49:18 ip »
Mites se esijännitys ny säätyy,kääntää myötäpäivään eli kiristää sitä kuusiokoloruuvia ni keulan pitäs pehmetä vai?

Nyt ei oo kyllä mitään faktaa. Jos siinä on naksut, niin rupee kääntään myötäpäivään, eli kiinni. Laske ne naksut samalla (eli tiiät mistä lähdit liikkeelle). Jos siinä ei oo naksuja, vaan se vaan pyörii, niin lasket montako kierrosta se pyöri. Yleensä lasketaan ½-kierroksen tarkkuudella.
Sitten kun se on täysin kiinni, niin pumppaa keulaa. Siinäkohtaa pitäis jo tuntua löysyyttä tai jäykkyyttä (prätkän keulassa siis). Jos ei oo selkeyttä, niin sitten avaat ruuvin täysin auki ja sama painelutesti.
Voit sitten palata takas alkuperäiseen tai asettaa tehdasarvoihin.

Sitten säädät sen sagin (painauma) suunnilleen siihen 30-35 mm. Mielummin lähemmäs 35, kun kadulla kuitenkin ajelet.
Menovaimennuksen joudut testaamaan ajossa. Se menee näppituntumalla, eli on joko liian jäykkä tai liian löysä tai sitten sopiva. Jos haluut jotain indikaattoria, niin voit laittaa toiseen putkeen nippusiteen ja kattella ajosettien välissä, kuinka alas se menee. Muistaakseni siinä on stoppari pohjaanlyöntiä varten, eli nippuside jää alaosasta noin 1,5 cm. Ei mee sen alle millään.

Paluuvaimennuksen hihasääntö on sellanen, kun paikallaan pumppaat keulaa sisään ja päästät ylös, niin keula tulee rivakasti, mutta ei mene yhtään yli, vaan pysähtyy napakasti "omalle paikalle". Jos se on liian löysä, niin ylöstullessa keula menee hieman pitkäksi ja palaa pienen matkaa alaspäin ja jää sitten omalle paikalleen. Jos se on liian jäykkä, niin sitten se tulee liian hitaasti "omalle paikalleen".
Tehtaan säädöt on varmaan aika lähellä sopivaa, mutta tommosen testin voi tehdä perään.

Muista sitten kattoo rengaspaineet, jotta et turhaa säätele alustaa edestakas.   :beer:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 15:52:49 ip kirjoittanut T1mppa »

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #9 : Huhtikuu 16, 2018, 16:12:01 ip »
Kääntäjällä sain manuskasta selville että vastapäivään pehmenee,ruuvasin molemmat ihan auki ja täysii pumppaamalla etujarru pohjassa sain 40mm painumaan,sagii ei paljo mitää
Jouset on vakiot ja öljy w2.5 onks se normi öljy tolppiin?
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #10 : Huhtikuu 16, 2018, 17:19:54 ip »
Ei oo paljoo vaikutusta esijännityksellä onko kiinni vai auki 20mm sagin saa eteen vaikka ruuvit täysin auki,onks se w2.5 ölppä normaalia mitkä tolppiin on laitettu,kai ne siit löystyy,on kyl niin vtun kylmäki.
Takan on sagi 30mm.
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 652
  • GSX-R 600 K6
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #11 : Huhtikuu 16, 2018, 17:55:41 ip »
Mittaatko sitä painumaa nyt oikein, kuulosti vaan virheelliseltä tuo keulan pumppaaminen.
Jos haluaa hifistellä sen painuman (sag) kanssa, niin ajokamat niskaan ja muutenkin pyörä ajokunnossa, comp ja rebound täysin auki (löysin) ja pari kevyttä pumppausta että keula "herää", sitten pyörän päälle ajoasentoon ja toinen mittaa, mittauksen jälkeen eturengas ilmaan rungosta tai kahvoista nostaen ja mittaus, ja näiden kahden mitan erotus on se painuma.
Ja se tehdasasetus preloadille (esijännitys) on 4-kierrosta kiinni.
Tyhmä kysymys, mutta säädäthän molempia tolppia?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 17:58:16 ip kirjoittanut Jabe »

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #12 : Huhtikuu 16, 2018, 20:17:02 ip »
Tolla pumppaamisella vaan kokeilin löystyykö keula kun ei tunnu esijännityksellä olevan mitään vaikutusta.
Ja juu mittaan sagin sillai että painoa pois nostamalla kahvoista sitten nippuside putkeen yös ja sitten istun päälle ajoasentoon ja takas veto kahvoista ja mittausta, ei irtoo kun 20mm,mutta vois koittaa vielä kääntää yläpään ruuvit pehmeimpään asentoon nyt ne on manuskan ohjeitten mukaan.
Eli pyörän ja minun paino sagina keulassa 20-25mm,pitäs kyllä saada enemmänkin.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 20:22:10 ip kirjoittanut gixxu75 »
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #13 : Huhtikuu 16, 2018, 20:19:56 ip »
Ja säädän molempii tolppia:)
Kyl näitten kanssa on painittu kun on näitä pärriä muutama ollu.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 20:23:07 ip kirjoittanut gixxu75 »
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #14 : Huhtikuu 16, 2018, 20:49:11 ip »
Onnistuhan se ku avas kaikki säädöt löysimmilleen,35mm sagi,no parempi noin päin ni o jatkossa kirivaraa ku alkaa keula löystyy.
Sit takapään kimppuun pitäs vähän kiriä esijännitystä,siihen ei avainta oo eli lyömällä sit vissiin sagi nyt 30mm,kiritään 25mm.huomenna:)
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 652
  • GSX-R 600 K6
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #15 : Huhtikuu 16, 2018, 21:00:38 ip »
Tuo painuman ilmoittaminen milleissä on huono homma sen takia että prosenteissa oikeasti pelataan.
Tietenkin mittaaminen on helppoa milleissä, mutta sitten kun sitä vertaa johonkin toiseen pyörään, niin pitäisi prosenteissa verrata.
Jos oikein katoin, 125mm on iskunpituus edessä, eli 20mm olisi 16%. Mikä on selkeästi tiukemmasta päästä, Racetech suosittelee 25-33%.
Mittaa ne jouset jos niissä ei lue sitä jäykkyyttä ja hommaa oikealla jäykkyydellä olevat.
e. tuo 35mm/28% olisi ihan siinä alueen keskellä, eli jouset on sopivat jos säädöt eivät ole ihan ääriasennoissa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 16, 2018, 21:03:08 ip kirjoittanut Jabe »

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 413
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #16 : Huhtikuu 17, 2018, 12:43:08 ip »
Sit takapään kimppuun pitäs vähän kiriä esijännitystä,siihen ei avainta oo eli lyömällä sit vissiin

Lyöt isolla ruuvarilla (tai jollai tapilla) ja vastaralla sen ylemmän mutterin löysälle ja pyörität käsin sitä reilusti pois tieltä.
Sitten nappaat työhanskat käteen ja otat jousesta kiinni ja käsin pyörität löysempään päin. Jos ei oo ihan älyttömästä esijännitystä, niin sen pitäis pyöriä ja samallapyörii se päällä oleva mutteri.
Tällai et hakkaa sitä mutteria ihan mäsäksi (nimim. kantapäänkautta oppinut  :D )

Poissa gixxu75

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 156
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #17 : Huhtikuu 17, 2018, 15:54:20 ip »
Sit takapään kimppuun pitäs vähän kiriä esijännitystä,siihen ei avainta oo eli lyömällä sit vissiin

Lyöt isolla ruuvarilla (tai jollai tapilla) ja vastaralla sen ylemmän mutterin löysälle ja pyörität käsin sitä reilusti pois tieltä.
Sitten nappaat työhanskat käteen ja otat jousesta kiinni ja käsin pyörität löysempään päin. Jos ei oo ihan älyttömästä esijännitystä, niin sen pitäis pyöriä ja samallapyörii se päällä oleva mutteri.
Tällai et hakkaa sitä mutteria ihan mäsäksi (nimim. kantapäänkautta oppinut  :D )


Kiitos tästä mutta pitäs sagia pienentää ja saada perää kovemmaks niin eiks silloin käännetä jousta kireemmälle eli myötäpäivään?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 17, 2018, 16:39:41 ip kirjoittanut gixxu75 »
Ex:ät
YAMAHA TZR125
YAMAHA FZS600
YAMAHA FZ6S
YAMAHA R1
SUZUKI HAYABUSA K8
SUZUKI GSF1200S K3
SUZUKI GSF1200S K2
GSX-R 1000 K7
B-king
GSX-R 1000 k7
Nykyinen GSX-R 1000 L1

Poissa Jabe

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 652
  • GSX-R 600 K6
Vs: K9-K11 jousituksen säätöön apua!!
« Vastaus #18 : Huhtikuu 17, 2018, 22:48:49 ip »
Aika loogista että mutteria kiristämällä jousikin kiristyy ;)
Ei sitä kannata hakata jos on mahdollisuus käyttää avainta, esim tälläisiä.
Jos sen iskarin otat sieltä kokonaan irti, niin sitten kun se on purettuna, niin lisää painelevy (prikka) sinne mutterin ja jousen väliin tai ihan laakeri jos useammin sitä on tarkoitus käännellä, kääntyy aika helposti sen jälkeen.