Kirjoittaja Aihe: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?  (Luettu 5609 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Morjens!

Pyörä on GSX-R1000 K3 katupyörä, johon on tehty dynolla uusi alhaalta tymäkämpi PCV-kartta ratailua silmälläpitäen (+8hv / 4 Nm takapyörältä dynokartan mukaan verrattuna ECM:n kartalla samalla pyörällä ajettuihin lukemiin).

Imupuolella K&N suodatin, tulppina NGK CR9EIX iridiumit. Putkena Suzukin vakio titaanikäyrästö, josta servoventtiili poistettu käytöstä ja ruuvattu auki-asentoon. Vakiovaimentimen mukana putkesta on lähtenyt myös katti pois. Vaimentimena katkaistu Yoshimuran TRS uusilla villoilla, jolloin meteliä tulee 100 dB @ 5500 1/min Ahveniston uudemmalla mittarilla. Killerillä edelleen 98 dB.

Koneen kannalta parasta olisi varmaankin jättää 95 dB päivät ajamatta ja tyytyä 110dB päiviin. Kesälomasta saa kuitenkin parhaat irti, kun ajelee myös 95 dB päivinä...

Yhden Ahvenistolla ajellun 95 dB päivän aikana mopoon tulee arviolta 3 käyttötuntia radalla plus yht. 2 h motariajoa kotiin 5500 1/min kierroksilla. Kumpi on viisaampien mielestä parempi vaihtoehto:

1) Nypätä PCV irti ruiskuista, tiputtaa vakiokartalle ja vaihtaa vakiovaimennin kiinni. Todennäköisesti K&N suodattimen takia pyörä käy laihoilla.

2) Pitää PCV kiinni, vaihtaa vakiovaimennin ja ajaa uudella kartalla. Todennäköisesti pyörä käy aika reippaasti rikkailla. Varmaan vähintään menee tulppia putsaukseen/vaihtoon useammin...

Kuuntelen mielelläni myös täystyrmäysmielipiteitä ajatukselle, koska aion pitää mopon niin pitkään kun kone kestää (ja koneen kestäminen olisi suotavaa) tai ajan laitoksen radalla rusinaksi.

Kiitos!

Laittelin saman kysymyksen orgin foorumeille, missä jo yksi vastaaja ehti sanomaan, ettei tuo k&n:n putsari yksinään lisää virtausta (kaiketi sillä oletuksella, että pakopuolella on kaikki samat kikkareet kuin mitä vakiona). Olisiko tuo ykkönen siis parempi vaihtoehto näistä kahdesta?
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2018, 14:42:21 ip kirjoittanut kapylemha »

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3350
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #1 : Toukokuu 10, 2018, 19:50:22 ip »
K&N putsarin kanssa tuppaa tehot ennemminkin laskemaan kuin nousemaan, vakioon verrattuna siis. BMC:llä saattaa saada jopa aavistuksen lisää.  :)

Mutta ei tossa kannata alkaa karttoja muutteleen saati nyppimään komentajaa irti kun mopo on kuitenkin käytännössä vakio.
Ootko kattonut millaisia muutoksia komentajan karttaan on tehty?
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa santerik

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 35
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #2 : Toukokuu 10, 2018, 21:48:30 ip »
Mulla on K3 jossa nähdäkseni putki on alusta saakka yoshimuraa ja ääntä niin maan perkuleesti, karttaa säädetty omasta boksista (PC vain sifteriä varten) ja suotimena muistaakseni BMC.

Hommasin ratapäiviä (motopark) varten vakiovaimentimen johon jouduttiin tekemään sovitelaippa kun yoshin väliputki oli vaimentimen sisäänmenoa isompi, ei siis ihan optimi tilanne :)

Vein pyörän ja molemmat vaimentimet paikalliselle pajalle ja pyysin säätämään semmottii, että molemmilla kärsii ajaa, liitteissä lopputulos. Noista seoskäppyröistä en mitään osaa sanoa, mutta ajossa pyörä on OK molemmilla vaimentimilla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 10, 2018, 21:51:13 ip kirjoittanut santerik »
1000 K3

Poissa Nappula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 251
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #3 : Toukokuu 10, 2018, 22:12:12 ip »
Mulla on K3 jossa nähdäkseni putki on alusta saakka yoshimuraa ja ääntä niin maan perkuleesti, karttaa säädetty omasta boksista (PC vain sifteriä varten) ja suotimena muistaakseni BMC.

Hommasin ratapäiviä (motopark) varten vakiovaimentimen johon jouduttiin tekemään sovitelaippa kun yoshin väliputki oli vaimentimen sisäänmenoa isompi, ei siis ihan optimi tilanne :)

Vein pyörän ja molemmat vaimentimet paikalliselle pajalle ja pyysin säätämään semmottii, että molemmilla kärsii ajaa, liitteissä lopputulos. Noista seoskäppyröistä en mitään osaa sanoa, mutta ajossa pyörä on OK molemmilla vaimentimilla.

Laitoin YV
If it's worth doing - it's worth overdoing.

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #4 : Toukokuu 11, 2018, 13:27:22 ip »
Ahvenistolla ei pyörää hirveesti rääkätä. Se, että pyörä käy rikkaalla, niin silloin se ei oo vaan niin tehokas. Sen verran se saa kuitenkin happea, että en pelkäis tulppien putsausta tai muutakaan. Sanoisin, että vaihda vaan vakiopöntön kiinni ja sit ajamaan. Nykyään nää ruiskuvehkeet on niin hienoja, että vanhana aikana kaasaripelit on ollut ihan päin mäntyä (ja yleensä rikkaalla, koska isommalla suuttimella pyörä on tehokkaampi [NOT], joten itse en stressais).

Eli vaihtoehto 2 ja sit ajamaan. Keskittyy ajolinjoihin, rengaspaineisiin ja alustan säätöön. Niissä jo ihan tarpeeks miettimistä. Ja tuo motti ei ihan heti mee rikki. Sanoisin, että vanhuus tulee ennen konerikkoa  ;D

PS. Tuo on kiva kone virittää  :D K5 nokat menee heittämällä kiinni. Samat ajoitukset toimii. Voi nostaa puristuksiakin, kun venttiiliden ja männän välissä on ihan hyvin tilaa.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 11, 2018, 13:33:16 ip kirjoittanut T1mppa »

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #5 : Toukokuu 11, 2018, 22:09:24 ip »
Yhtiömme kiittää neuvoista!  O0 Tuolla yoshin putkella on ollut vähän taipumuksia paukahdella silloin, kun on ajanut vähän aikaa kaasu auki ja sitten sulkee kaasun nopeasti jarrutuksen aikana. Pamaukset tulee yleensä siinä vaiheessa kun on ollut n. sekunnin nollakaasulla. Ajelin tänään 3h radalla vakiopömpelillä ja ihmettelin muutamassa kohtaa, kun pyörässä tuntui nyppy (ihan kuin vähän isompi kivenmurikka tms olisi kopsahtanut jäähdyttimeen). Radalla oli autojen jättämää kumiroskaa aika paljon. Jälkikäteen mietin, että nypyt tuntuivat melko lailla samassa kohdassa kuin suoralla putkella on poksahtanut, liekö sitten palamaton polttoaine posahdellut jälkikäteen katin tukkimassa putkessa. Tämä nyt on lähinnä tietämättömän ääneen pohdiskelua.

Muuten varsin iloinen päivä ja melko lailla keskenään sai olla mahdollisesti kesän lämpimimpänä päivänä  smitten




Poissa Fella

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 36
Vs: Uudella kartalla vakiovaimennin kiinni 95 dB ratapäiviä varten?
« Vastaus #6 : Kesäkuu 03, 2018, 05:00:36 ap »
Yhtiömme kiittää neuvoista!  O0 Tuolla yoshin putkella on ollut vähän taipumuksia paukahdella silloin, kun on ajanut vähän aikaa kaasu auki ja sitten sulkee kaasun nopeasti jarrutuksen aikana. Pamaukset tulee yleensä siinä vaiheessa kun on ollut n. sekunnin nollakaasulla. Ajelin tänään 3h radalla vakiopömpelillä ja ihmettelin muutamassa kohtaa, kun pyörässä tuntui nyppy (ihan kuin vähän isompi kivenmurikka tms olisi kopsahtanut jäähdyttimeen). Radalla oli autojen jättämää kumiroskaa aika paljon. Jälkikäteen mietin, että nypyt tuntuivat melko lailla samassa kohdassa kuin suoralla putkella on poksahtanut, liekö sitten palamaton polttoaine posahdellut jälkikäteen katin tukkimassa putkessa. Tämä nyt on lähinnä tietämättömän ääneen pohdiskelua.

Muuten varsin iloinen päivä ja melko lailla keskenään sai olla mahdollisesti kesän lämpimimpänä päivänä  smitten


Mikäli sulla löytyy commanderin ohjelma koneelta laita TPS 0 asentoon kierroksille 1000-  10000 jokunen prosentti enemmän niin loppuu pauke.