Kirjoittaja Aihe: K3-4 1000 venttiilivälysten säädöstä  (Luettu 315 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
K3-4 1000 venttiilivälysten säädöstä
« : Toukokuu 21, 2019, 14:00:10 ip »
Morjensta!

Pyörä K3 kiloinen, kohta 72tkm mittarissa. Edellisellä kerralla (48tkm) alkoi muutama venttiili lähennellä rajojaan, tuolloin säätää ei tarvinnut mutta lähellä oltiin. Elän siinä toivossa ettei tarvitsisi ryhtyä säätämään, mutta ko. jumpan varalta pari kysymystä joihin haku ei tuottanut vastauksia:

1) Onko manuaalin kuvaama tapa (nokka-akselit ylös) ainoa tapa päästä nostelemaan säätöpalat pois vai saako ne livautettua jollakin niksillä pois/takaisin nokka-akselit paikoillaan?
2) Vieläkö Mo(olokin kita)tonet kauppaa säätöpaloja, kuten täällä pari vuotta vanhemmissa aihetta käsittelevissä kirjoituksissa on väitetty? Onko Tampereen/Hämeenlinnan seudulla kellään hyllyssä säätöpaloja niin, ettei tarvitse seisottaa mopoa turhaan niitä odotellessa?
3) Maksaako vaivaa vaihtaa kaikki mahdolliset tiivisteet tuonne venttiilinkoppaan, tulpanreikiin jne. Viimeksi vaihdoin koko satsin, eikä edellisilläkään ollut mitään vuotoja. Tiivisteisiin menevillä rahoilla voisi ostaa vaikka renkaita ja jarruja  ;)

Kiitoksia avusta jo etukäteen!

Poissa T1mppa

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 422
Vs: K3-4 1000 venttiilivälysten säädöstä
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2019, 10:03:23 ap »

1) Onko manuaalin kuvaama tapa (nokka-akselit ylös) ainoa tapa päästä nostelemaan säätöpalat pois vai saako ne livautettua jollakin niksillä pois/takaisin nokka-akselit paikoillaan?

3) Maksaako vaivaa vaihtaa kaikki mahdolliset tiivisteet tuonne venttiilinkoppaan, tulpanreikiin jne. Viimeksi vaihdoin koko satsin, eikä edellisilläkään ollut mitään vuotoja. Tiivisteisiin menevillä rahoilla voisi ostaa vaikka renkaita ja jarruja  ;)

Tiiän vaan ykköseen ja kolmoseen vastauksen. Ykköseen on että kyllä. Joudut nappaamaan nokka-akselit pois ja sitten pääset niihin kuppeihin käsiksi. Säätöpala sijaitsee kupin pohjassa, eli kuppi pitää ottaa irti kokonaan.
Alla kuvassa kupit ja kupin pohjassa / sisällä on tommosia pieniä simmipaloja. Niitä on eri paksuisisia. Simmipalaan on laserilla merkitty minkä paksuinen se on, mutta ikävä kyllä ne välillä tuppaa pyörimään hieman ja numerot kuluvat pois. Mikrometrillä saa mitattua simmin paksuuden. Esim motonetistä saa mikrometrin hintaan 13€. Ei ole siis kallis työkalu.


Kolmoskohtaan sanoisin, että jos siitä edellisestä kerrasta ei oo kauhean kauaa ja vuotoja ei ole ollut, niin eipä niitä tarttee vaihtaa. Huolellisesti varsinkin venttiilikopan tiivisteen asettelun kanssa, että on kunnolla urassaan, ennen kopan kiristämistä paikalleen.

Kakkoskysymystäkin kommentoin hieman, että olen ostanut simmejä Storm motorilta ja joskus kävin prätkähuoltoliikkeessä ja vein omia simmejä sinne ja he antoivat oikean kokoisia vaihdossa ilmaiseksi. Eli vaihdettiin simmejä keskenään. Tämä tuskin on kovin yleistä, mutta prätkähuoltoliikkeistä saa varmaankin myös ostettua.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2019, 10:08:24 ap kirjoittanut T1mppa »

Poissa Nappula

  • Jr. Member
  • **
  • Viestejä: 251
Vs: K3-4 1000 venttiilivälysten säädöstä
« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2019, 16:47:57 ip »
Ite ainakin kasailin vielä 40tkm kohilla samalla tiivisteellä kasaan. Kannattaa kattoa manuaalista mihin kohtiin tulee tiivisteliimaa, se helpottaa pitämään tiivistettä paikallaan ja muutenkin tiivistää hankalista kohdista (Niitten puolikuiden kulmien kohdalle tuli ainakin pienet siivut).
If it's worth doing - it's worth overdoing.

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 9
Vs: K3-4 1000 venttiilivälysten säädöstä
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2019, 07:50:32 ap »
Asia kunnossa! Kiitokset jälleen avusta. Pitääkin pyörähtää naapurin Stormissa kyselemässä, saako heiltä sitten tarpeen mukaan noita shimmejä.