Kirjoittaja Aihe: Kulahtanut laatikko vai jotakin muuta? K3 1000 @ 70tkm  (Luettu 426 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Kulahtanut laatikko vai jotakin muuta? K3 1000 @ 70tkm
« : Kesäkuu 26, 2019, 22:32:02 ip »
Morjensta! Pahoittelut pitkänpuoleisesta postauksesta.

Mopo on GSX-R1000 K3 ja kilometrejä karvan yli 70tkm. Pyörä on ollut minulla nyt 3v ja olen ajellut sillä itse vähän reilu 30tkm, viimeiset kaksi kautta lähinnä rataillen 10-15pv vuodessa ja työmatka-ajoa (siis oppinut alun tärinän jälkeen ignoraamaan suurimman osan möykästä ja tärinöistä, mikä pyörästä lähtee).

Parin viime viikon aikana huomio on kuitenkin kiinnittynyt muovisen kuuloiseen räpätykseen, joka pyörästä kuuluu 1- tai 2-vaihde silmässä. Ääni kuuluu erityisesti silloin, kun avaa reilusti kaasua alakierroksilta. Kytkin auki tai vapaalla vastaavia ääniä ei kuulu, vaikka konetta huudattaisi rajoittimella asti. Ääni heikkenee huomattavasti, kun pyörään vaihtaa alkuperäisen 10kg titaanipöntön kiinni. Kun konetta kierrättää, niin putki vaikuttaa resonoivan siitä kohdasta, mistä se on pultattu kiinni runkoon. Tämä saattaa ehkä olla syy siihen, miksi vaimennin tuntuu vaikuttavan kuuluvaan ääneen niin paljon.

Laatikko on osoittanut jo jonkin aikaa selviä kulahtamisen merkkejä. Erityisesti pienet vaihteet menevät huonosti silmään, jos vaihtaa kytkimen kanssa isommalle. Välivapaita löytyy kaikista vaihteenväleistä. Tämä erityisesti, jos välikaasulla pienemmälle vaihtaessa tai ilman kytkintä isommalle vaihtaessa jää jalan liike lyhyeksi. Kytkintä olen säädellyt 4tkm välein manuaalin ohjeiden mukaisesti. Kaikki vaihteet pysyvät silmässä eivätkä poksahtele pois päältä.

Koska asia on alkanut ärsyttää, olen tonkinut nyt pyörää aika paljon ja kurkkinut seuraavat kohteet:
- Kytkin (purettu levykoriin saakka, ei mitään näkyviä vahingon merkkejä)
- Venttiilivälykset tarkastettu @ 70tkm (ei säädettävää), nokkaketju pyöritetty ympäri ja tarkastettu silmämääräisesti. Nokkaketjussa n. parin millimetrin riippuma nokka-akseleiden hammaspyörien välissä ohjurin keskellä silloin, kun ketjunkiristin on paikoillaan. Nokkaketju lopettaa ääntämisen tyhjäkäynnillä siinä vaiheessa, kun koneen lämmöt nousevat 70 asteeseen.
- Nokkaketjun kiristin (mallia alkuperäinen hydraulinen) purettu, ei merkkejä vahingoista. Kiristimen liike on kiillottanut muutaman millin alueen kiristimen varresta. Kiristin vaihdettu kertaalleen uuteen.
- Putki (alkuperäinen pl. vaimennin) irrotettu ja kopisteltu läpi, auki-asentoon jumitettu servoventtiili ei ainakaan räpätä putkessa. Pakosarjan pultit ovat alkuperäiset ja jo aika mädät. Pakosarja ei kuitenkaan nitku paikoillaan (ts. tuskin hakkaa konetta vasten ajon aikana)
- Ohjausiskari (alkuperäinen), nivelkohdassa oleva pusla kulunut pois eli voi periaatteessa lonksottaa ajon aikana. Kuvittelisin kuitenkin äänen olevan enemmän metallinen, jos se siitä lähtisi. Vaimentimen vaihdon ei pitäisi vaikuttaa tähänkään...
- Koneen oikeaa kylkeä (nokkaketju, starttikytkin, kytkin, jne.) kuunneltu stetoskoopilla, mistään ei kuulunut mitään hurinaa kummempaa
- Pyörässä on vasta pari tuhatta kilsaa ajetut ketjut ja rattaat. Eturatas on myös paikoillaan ja oikeassa momentissa. Takapyörä samoin suorassa (säätöpultit samoilla mitoilla ja saman verran piirtovälejä molemmilla puolilla näkyvissä)
- Jokerina TPS:n säätö tarkastettu ja on kohdallaan.

Voisiko vika olla 1- ja 2-vaihteiden kulahtaneissa kytkentäholkeissa? Suunnitelmissa oli seuraavana talvena vaihtaa joka tapauksessa koko laatikko "uuteen". Itsellä alkaa oma mielikuvitus loppua kesken vian paikantamisen suhteen purkamatta laatikkoa. Jos viisaammilla tulee mieleen jokin muu vakavampi samanlaisia oireita aiheuttava vika tai pyörä vaikuttaa vaativan joitakin akuutteja toimenpiteitä, kuulisin mielelläni mielipiteitänne. Kiitos!

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kulahtanut laatikko vai jotakin muuta? K3 1000 @ 70tkm
« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2019, 14:36:26 ip »
Netin penkomisen jäljiltä kyse voi ilmeisesti olla myös vaihteiston väliakselin laakereiden kulumasta. Näitä näyttäisi manuaalin mukaan olevan kaksi, yksi akselin kummassakin päässä. Uudet laakerit ovat näköjään jokseenkin samoissa hinnoissa kuin käytetty laatikko.

Onko kellään ollut tämän tyyppisiä oireita?

Poissa kapylemha

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 18
Vs: Kulahtanut laatikko vai jotakin muuta? K3 1000 @ 70tkm
« Vastaus #2 : Kesäkuu 29, 2019, 21:30:31 ip »
End of story: kyseinen laakeri levähti tänään. Onneksi vasta pienemmälle vaihtaessa kun tulin radalta pois eikä esim 200km/h vauhdissa. Takapää lukkoon, kone yskähti ja sammahti eikä lähtenyt enää uudestaan käyntiin. Kytkinkoppa täynnä kuparinväristä purua.

Palataan asiaan ensi talvena, kun ehdin purkaa koneen...