Kirjoittaja Aihe: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee  (Luettu 452 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Tomqqa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« : Heinäkuu 27, 2020, 17:20:03 ip »
Kuten otsikosta käy ilmi niin tämmöistä outoa vikaa on pikkuhiljaa alkanut ilmenemään enemmän ja enemmän. Kesän alussa vielä silloin tällöin tyhjäkäynnillä saattoi sammua itsekseen ja matalilla kierroksilla pätkiä. Kuitenkin kun kahvaa vääntää korkeille kierroksille niin giksu toimii niinkuin pitääkin. Tällä hetkellä tilanne on se, että matalilla (<4krpm) ei toimi juuri ollenkaan vaan meinaa sammua ajossa. Tyhjäkäyntiääni on hieman röpöttävä.

-Vaihdettu vanhojen tulppien tilalle uudet iridium-tulpat
-Vaihdettu ilmanpuhdistin
-Nostettu ruiskurunko irti ja testattu jokaisen suuttimen toiminta. Tämä testattu toimii vs. ei-toimi, sillä en kummempia bensamääriä mittaillu vaan katsoin, että päästää bensat suihkuna lävitseen
-Puolat ja akku mitattu
-STVA-anturi (secondary throttle valve) sekä TP-anturi (Throttle valve) mitattu ohmi-mittauksella toimivaksi

Ei ole vikakoodeja. Bensa haisee melko vahvana vikatilanteessa, että en epäile pumppua. Itseasiassa yhden sylinterin ylivuotoventtiili siinä ruiskuläppien alla oli kostea muihin nähden. Löytyisikö keneltäkään ideaa mitä tässä pitäisi vielä tarkistella? IAP anturi? HO2 anturi? Jokin asia mikä vaikuttaa ainoastaan mataliin kierroksiin
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 27, 2020, 17:28:52 ip kirjoittanut Tomqqa »

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1081
  • GSX-R
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #1 : Heinäkuu 27, 2020, 21:54:05 ip »
Tarkista imusarjan alipaineanturin letku kaikkine liitoksineen ja T-kappaleet, ota irti, pyörittele ja venyttele, letkusto yhdistää ainakin vanhemmissa moottoreissa kaikki kurkut. K6 600 ja 750 sekä K9 1000 tulee uudemmat moottorit mutta vanhemmissa menee näin.

Alkaako syöttämään moottorijarrutuksessa poltoainetta esim 3000 - 4000 kierroksella ja moottorijarrutus heikkenee ja pakoäänestä kuuluu röpötystä?

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3363
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #2 : Heinäkuu 28, 2020, 05:19:33 ap »
Kuulostaa vähän tuolta mitä KassuB sanoo. Nopea tapa testata on irroittaa IAP-anturille menevä sähköliitin. Mikäli käynti paranee niin letkut ovat todennäköisesti tukossa.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa KassuB

  • VIP-Jäsen
  • *****
  • Viestejä: 1081
  • GSX-R
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #3 : Heinäkuu 28, 2020, 08:35:45 ap »
Todennäköisesti letkussa on reikä eikä anturi saa todellista alipainetta ja siksi rikastaa seosta.

Poissa Tomqqa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #4 : Heinäkuu 28, 2020, 12:51:13 ip »
Tarkistan tänään IAP liittimet ja letkut. Kerron sitten miten meni. Ainoa ongelma on vaan että vika on satunnaista, eli ei voi olla varma onko se heti korjaantunut kunnes ilmaantuu uudestaan   :D

Poissa Tomqqa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #5 : Heinäkuu 29, 2020, 16:20:54 ip »
Hieman päivitystä:

Irrotin IAP anturin liittimen ja löin käyntiin. FI koodi tuli näyttöön niinkuin pitikin. Omaan korvaan ääni muuttui ehkä hiukkasen pirteämmäksi, mutta varmasti ei voi sanoa. Mittasin IAPn liittimen saaman jännitteen ja se oli 5 volttia, joka manuaalin mukaan on normaali. Eilen oli muita kiireitä niin en letkuja kerennyt irroittelemaan, mutta katsoin silmämääräisesti ja painelin sekä venyttelin niitä niin ei ainakaan ollut merkkiä kulumisesta missään. Tarkoitus olisi vielä ottaa ne irti, mutta mokomat on niin vaikeassa paikassa, että pitääkö sitten ruiskurunkokin nypätä pois.

Onko kenelläkään ehdottaa mitä puhdistusainetta alipaineletkuihin ja niiden T-liittimiin voisi käyttää?

Poissa Juha_K

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 3363
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #6 : Heinäkuu 29, 2020, 18:36:53 ip »
Kyllä ne letkut irti lähtee irroittamatta ruiskurunkoa. Käytä apuna vaikka sopivaa ruuvaria tms. Laitat koko paketin likoamaan lämpimään Fairy-veteen. Sitten huuhtelet ja testaat puhaltamalla, että jokainen letku on auki.
K5 1000 & K1 750
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu K5-L1 1000 ja K6-L5 600/750

Poissa Tomqqa

  • Newbie
  • *
  • Viestejä: 16
Vs: K7 600 tyhjäkäynti + matalat kierrokset takkuilee
« Vastaus #7 : Elokuu 04, 2020, 12:43:34 ip »
Vika on nyt selvinnyt sekä korjattu.

Elikkäs jatkoin ajoja normaalisti kunnes vika tuli jälleen ilmi. Nappasin tankin ylös ja IAP anturista liittimen auki. Hokkuspokkus vaan ja gikseri rupesi toimimaan jälleen normaalisti. Seuraavaksi irroitin alipaineletkut ruiskurungosta, irroitin jokaisen osan toisistaan ja laitoin hautumaan fairy-veteen. T-liittimien ja letkujen sisällä oli jotain mustaa töhnää. Kylvyn jälkeen vedellä huuhtelu ja paineilmalla pisarat veks. Osat takaisin kiinni prätkään ja nyt toimii jälleen erinomaisesti  :D

Kiitos asiantunteville käyttäjille täällä!